بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال


برای فهمیدن بهترین زمان کاشت نهال باید به عوامل زیادی مانند زمان کاشت نهال،خاک،اب و هوا،نوع درخت،نوع ریشه،اسیب خورده بودن ریشه،به میزان ابی که ریشه زمانی که در گلدان بوده در اختیار داشته توجه کرد .برای مثال درخت گیلاس را به هیچ عنوان نباید در فصل بهار کاشت چون ریشه این درخت بسیار حساس به بی ابی است و با کوچک ترین بی ابی ممکن است به مشکل بخورد.

بهترین زمان کاشت انواع درخت

درخت های سردسیر مانند درخت گردو با سرماهای هوا هیچ گونه مشکلی ندارد و شما میتوانید در روز درختکاری از این درخت استفاده نمایید . درختانی مانند گیلاس و الو درختانی هستند که در بهار توصیه به کاشت این درخت نمیشود چون ریشه هایشان بسیار حساس بوده و با کوچک ترین بی ابی و کم ابی خشک خواهند شد. پس باید به یاد داشته باشیم که در بهار درختانی مانند گیلاس و الو را نکاریم .

تاثیر خاک بر کاشت نهال

اقلیم منطقه به ما حکم میکند که چه خاک هایی را با هم مخلوط کنیم و خاکی مناسب با اقلیم و درختمان استفاده کنیم.

برای مثال:

درخت سیب

درختی سخت پسند است و باید در نقاط خنک رو به شمال رشد کند که برای باقی درختان مناسب نیست .

درخت گلابی

برای کشت گلابی به خاکی با نفوذ پذیری بالا در قشر زیرین نیازمندیم که نباید اهک فراوانی داشته باشد و میزان کمی از اهک را ما نیاز داریم . جالب است بدانید که گلابی حاک های رسوبی و زمین های توربی را دوست دارد و بهتر محصول میدهد .

درخت هلو

درخت هلو به خاک قابل نفوذ بالایی احتیاج دارد که بتواند اب را به رحتی و به سرعت دریافت کند . جالب است که بدانید اگر خاک نم دار و عمق زیادی داشته باشد با پایه الو میتوانید پیوند بزنید و اگر عمق کمی داشته باشد میتوانید با پایه زرد الو پیوند بزنید.

آبیاری به درختان

بهترین زمان برای کاشت نهال

ابیاری به درختان تازه کاشته شده و نهال درختان ابیاری بیشتری نیاز دارد چراکه ریشه این درختان هنوز ضعبف است و نگهداری زیادی نیاز دارند. اما درختانی که چندین سال است که کاشته شده اند و ریشه قوی ای دارند و نیاز به مراقبت کمتری دارند.

آب و هوا

به نسبت گیاه اب و هوای کاشت هم تغیر میکند ، برای مثال درخت گردو گیاهی سردسیر است و در مناطق سردسیر بهتر رشد میکند.

تاثیر فصل پاییز در کاشت نهال

این فصل خوبی ها و بدی های خاص به خودش را دارد برای مثال یکی از خوبی های این فصل این است که گیاه زمان کافی برای رشد را دارد و برای گیاهانی که به کم ابی حساس هستند مانند گیلاس فصل خوبی هست . اگر شما در مناطق گرمسیر زندگی میکنید بهتر است از فصل پاییز استفاده کنید و در این فصل گیاه خود را بکارید .

تاثیر فصل بهار در کاشت نهال

این فصل ضرر های زیادی برای گیاهان دارد مانند، کم ابی یا  رشد بسیار کم طولی درختان و به این علت هست که دربهار گیاه فرصت کافی برای رشد طولی ندارد که گیاه سریع به فصل تابستان میرسد که در این فصل مجبور به پرورش و بزرگ کردن برگ ها برسد.

بهترین زمان برای کاشت نهال

یکی از معایب دیگرش این هست که ریشه هم معمولا نیروی زیادی نداشته و کاملا ضعیف هست و شما اچر نها خود را در بهار بکارید باید مراقبت های ویژه و بیشتری انجام دهید و تنها خوبی فصل بهار این است که گیاه با اب و هوا مناسبی مواجه میشود و این اب و هوای مناسب هم اکثرا در مناطق سردسیر بهتر از مناطق گرمسیر خواهند بود . 

بهترین زمان کاشت نهال

به طور کلی و در مجموع برای مناطق سردسیر کاشت نهال در بهار بهتر است چون درخت با اب و هوا مناسبی رو به رو میشود و در مناطق گرمسیر که توان کاشت نهال در پاییز را دارند بهتر است در پاییز کاشته شود ، تا گیاه بتواند زمان مناسب برای رشد را داشته باشد و با خشکی و کم آبی مواجه شود .

کلام پایانی

دراین مطلب بهترین زمان برای کاشت نهال و عوامل موثر برای رشد بهتر نهال را برایتان شرح دادیم .

اگر همچنان سوالاتی در مورد کاشتن نهال و نحوه نگهداری از ان را دارید میتوانید اپلیکیشن داپ را نصب کرده و کارشناسان بخش کشا.رزی و باغبانی داپ سوالات خود را مطرح کرده تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

امیدوارم از این مطلب استفاده کرده باشید و با توجه به این مطلب، نهال های خوبی برای خودتان بکارید.

کشاورزی و باغبانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *