شست و شوی فرش و لکه گیری

شست و شوی فرش و لکه گیری


شست و شوی فرش و لکه گیری مسئله ای است که هر کسی باید بلد باشد چرا که فرش از اسباب لوازم زندگی هر کسی است که بسته به توان مالی افراد از ماشینی تا فرش دستی متفاوت است و امکان دارد روزی اتفاقی بیفتد که فرش کثیف شد و لکه دار شود، آن روز باید درباره شست و شوی فرش و لکه گیری اطلاعاتی داشته باشیم.

راه های شست و شوی فرش و لکه گیری

در این بین ممکن است فرش منزل شما با ریختن نوشیدنی یا غذایی کثیف شود و لکه روی آن باقی بماند که شما باید با یک سری ترفند این لکه را از بین ببرید .

این نکته حایز اهمیت است که اگر فرش خانه ی شما بسیار کثیف باشد ، تنها راه شستن کامل فرش حال توسط خود یا سپردن فرش به قالیشویی است.اما گاهی اوقات کثیفی فرش شما در حد لکه است که میتوان از راهکارهای طلایی زیر جهت تمیز کردن فرش استفاده کرد.

اولین راه پیدا کردن اسپری لکه بر خوب برای از بین بردن لکه است که شما باید بسته به نوع لکه فرش که از چه جنسی است ( لاک ، روغن، غذا و…) ،اسپری را از بازار انتخاب میکنید.

پس از انتخاب اسپری ، مقداری از ان را روی لکه اسپری کرده ، زمان لازم را میدهید و سپس با دستمال نخی سفید ، محکم روی لکه ها میکشید.معجزه تمیزی را خواهید دید.

لکه های پلاستیکی روی فرش مثل لکه لاک ناخن یا لاک غلط گیر،با این اسپری ها پاک نمیشوند و باید از دوراکلین و کرم چرب مثل وازلین استفاده کنید.

استفاده از خمیر ریش

برای‌شست و شوی فرش و لکه گیری و موکت‌ می‌توان‌ از خمیر ریش‌ نیز استفاده‌ کرد، زیرا یک‌ پاک‌ کننده‌ آماده‌ و دست‌ به‌ نقد است‌، کافی‌است‌ آن‌ را روی‌ لکه‌ بمالید و سپس‌ با آب‌ یا سودا آن‌ را بشویید

*پاک کردن لکه با اتو و سرکه و اب در لکه‌گیری‌ فرش‌:

به کمک اتو و حرارت می توانید راحت تر لکه های فرش یا موکت را از بین برد. برای اینکار ابتدا فرش و یا موکت را به خوبی جارو برقی بکشید تا هیچگونه پرز و غبار بر روی فرش باقی نماند. سپس کمی سرکه را با آب (نسبت ۱ واحد سرکه به ۳ واحد آب) را با هم مخلوط کنید. یک دستمال تمیز را در این محلول خیس کنید و بر روی لکه قرار دهید. حال اتو را گرم کنید و بر روی دستمال بگذارید.

همانطور که اتو را بر روی دستمال حرکت می دهید، مشاهده می کنید که رنگ لکه از فرش به پرز های حوله منتقل می شود. به محض آنکه لکه محو شد اتو را از روی حوله بردارید.

روش از بین بردن بوی بد فرش در لکه‌گیری‌ فرش‌

برای از بین بردن بوی بد فرش می توانید از اسانس های خوشبو کننده و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار ابتدا حدود ۱۰ تا ۲۰ قطره از هر اسانس (برای مثال اسطوخدوس یا نارنج) را با ۳۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین به خوبی مخلوط کنید تا اسانس به طور کامل به خورد جوش شیرین برود. مقداری از این جوش شیرین را بر روی فرش بپاشید و برای پنج دقیقه صبر کنید. سپس فرش را جارو برقی بکشید. بقیه ی این مخلوط را در ظرف در بسته برای دفعات بعدی نگهداری کنید.

راه کار استفاده از تمیز کننده قوی فرش خانگی

در شست و شوی فرش و لکه گیری‌ به جای استفاده از تمیز کننده های شیمیایی فرش از یک محلول خانگی استفاده کنید.

این محلول علاوه بر اینکه شیمیایی نمی باشد و به الیاف فرش لطمه نمی زند، بلکه غیر سمی است. برای تهیه ی این محلول کافیست این مواد را با هم ترکیب کنید: ¾ فنجان پراکسید هیدروژن، ¼ فنجان سرکه سفید، ۲ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، ۵ قطره اسانس خوشبو کننده، ۲ قاشق غذاخوری مایع نرم کننده ی لباس و یک ظرف آب داغ.

از این محلول می توانید برای پاک کردن کل فرش و یا لکه گیری استفاده کنید.

استفاده از محلول اب و پراکسید هیدروژن

این محلول ساده خیلی راحت می‌تواند تمامی لکه های فرش و موکت را از بین ببرد.

استفاده از ماست

اگر روی فرش یا موکت شما چای ریخته حتما دیده اید که بعد از مدتی لکه ای زرد رنگ مایل به قهوه ای روی فرش نقش بسته ، کافیست مقداری ماست روی لکه گذاشته و یک ربع ساعت به ان زمان دهید ، سپس ماست را از روی موضع مورد نظر پاک کنید، معجزه ماست را خواهید دید.

لکه گیری فرش با قرص اسپیرین

برای شست و شوی فرش و لکه گیری توی یک کاسه آب گرم بریزید و 3 عدد قرص آسپرین بندازید توی آب،خودش توی آب میشکنه، کمی صابون رنده شده بریزید توی کاسه ،ابر یا اسکاج خیلی نرم توی کاسه خیس کنید و روی لک بکشید و با دستمال خشک کنید

« اگر لک سرسخت بود میتونید جوش شیرین بریزید و بعد ابره روش بکشید »

از بین بردن لکه خون از روی فرش

(این دستور العمل برای تشک خوش خواب تخت هم مناسب است)

توی یک ظرف اسپری خالی، آب سرد بریزید و سه عدد قرص آسپرین را بندازید توی ظرف درب اسپری رو ببندید و خوب تکون بدید

حالا روی لکه خون اسپری کنید و بزارید بیست دقیقه بماند

بعد داخل همان ظرف اسپری کمی صابون رنده شده اضاف کنید و تکان بدید و روی لک اسپری کنید و با دستمال بدون پرز را محکم بکشید.

نحوه برطرف کردن جای سوختگی روی موکت و فرش

برای شست و شوی فرش و لکه گیری، رفع لکه سوختگی از روی فرش ابتدا باید میزان سوختگی را مشخص کنید. برای مثال وقتی یک تکه زغال روی فرش افتاده و شما به موقع آن را برداشته اید معمولا یک سوختگی سطحی در آنجا ایجاد میشود. در این حالت بهترین کار این است که ابتدا پرزهای سوخته شده را قیچی کنید و سپس روی محل سوختگی را با میزان زیادی شامپو فرش بپوشانید. صبر کنید تا شامپو خشک شود و بعد روی محل مورد نظر جارو برقی بکشید.

اگر همچنان لکه سوختگی باقی ماند باید از یک رنگ بر ضعیف استفاده کنید( استون ). در این وضعیت از خیس کردن بیش از حد فرش و مالیدن صابون به آن خودداری کنید. در نهایت یک شئ سنگین را روی محل مورد نظر قرار دهید. بهتر است فرش را باز کنید و بالا ببرید تا خشک شود.

«در صورتی که سوختگی روی فرش شدید است بهتر است آن را به یک رفوگری بسپارید»

از بین بردن لکه سیگار بر روی فرش و موکت

ابتدا پرزهای سالم اطراف محل سوختگی را به وسیله یک موچین یا ریش تراش از فرش جدا کنید تا اختلاف سطح کمی از بین برود. حالا کمی چسب سیمان (یا هر چسبی که به تدریج سفت میشود) را روی محل سوختگی بریزید و پرزهای فرش را بر روی آن فشار دهید. وقتی چسب سفت شد چند کتاب را روی محل مورد نظر بگذراید تا پرزها به همان حالت بایستند .

در این مطلب سعی شد درباره شست و شوی فرش و لکه گیری انواع فرش و موکت مطالب و ترفند هایی بیان شود؛ امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *