رازها و نکات نظافت منزل

رازها و نکات نظافت منزل


رازها و نکات نظافت منزل چیزی است که هر خانم خانه داری باید یک سری نکات و ریزه کاری های نظافت و تمیزکاری خانه را بداند تا برق وسایل و اسباب خانه اش، در چشمان همه بدرخشد،در این مطلب چند راهکار عالی را برایتان میگویم تا در تجربیات هم شریک باشیم.

تمیز کردن فرش و مبل

اگر فرش یا مبل شما لکه شده بهترین راه برای تمیز کردن انها و از بین بردن لکه ،استفاده از کف میباشد.برای این منظور ابتدا اب را جوش بیاورید، سپس مقداری پودر لباس شویی مخصوص دست را در اب جوش بریزید به هم بزنید تا کف تولید شود ، سپس کف به دست امده را با تکه ای ابر برداشته و در قسمت لکه بگذارید و کمی بمالید تا لکه برطرف شود،بعد از اینکه لکه کاملا محو شد ،با پارچه ای خشک و تمیز نم ان را بگیرید.

چسبیدن آدامس روی لباس و فرش

بسیار پیش امده که تکه ای آدامس را بر روی فرش یا لباس خود ببینید که چسبیده و هیچ جوره جدا نمیشود ،بهترین راهکار اینجاست اما چگونه؟!

چند تکه یخ را روی آدامس بگذارید ،بعد از دو تا سه دقیقه انها را بردارید و بعد با تیغه چاقو ادامس را از موضعی که به ان چسبیده به راحتی جدا کنید.به همین اسانی.

تمیز کردن میز چوبی

یکی از مهم ترین بخش ها در نکات نظافت منزل میز ها هستند؛ شاید پیش امده باشد که استکان یا لیوان خیس را روی میز چوبی گذاشته باشید ،بعد از برداشتن لیوان می‌بینید که لکه اب روی چوب نقش بسته و پاک نمیشود.راه چاره اسان است ،کافیست اتوی بدون اب را روی پارچه یا حوله ای که بر روی  لکه گذاشته ایم قرار میدهیم و برمیداریم ،چندین بار این کار را انجام دهید تا لکه اب کاملا محو شود.

تمیزکردن پرده

برای شست و شوی پرده های سفید خانه ، بهترین راه کار استفاده از مخلوط پودر صابون و قرص اسپرین و پودر لباسشویی و مقداری جوش شیرین است ، این مخلوط را داخل محفظه مخصوص پودر لباسشویی در ماشین لباسشویی میریزیم و ماشین را روشن میکنیم ،بعد از اتمام کار ماشین ،بهتر است درجه خشک کن ماشین لباسشویی کم باشد تا اتوکشی پرده اسان باشد. سفیدی پرده هایتان بسیار وسوسه انگیز است.

تمیز کردن ظروف برنجی

ظروف برنجی از قدیم الایام تا بحال استفاده زیادی در دکوراسیون و تزئینات خانه داشته اند،مانند افتابه لگن برنجی، قندان برنجی،سماور و قوری ، قاشق و چگال و…

فلز برنج در مجاورت هوا ،به مرور زمان اکسید شده و رنگ و جلای زیبایش را از دست میدهد.برای اینکه دوباره این ظروف زیبا مانند روز اول زرد رنگ و براق شوند میتوانید از رب گوجه فرنگی بذای جلا بخشیدن به آنها استفاده کنید.کمی رب را روی اسکاج نرم بریزید و روی ظروف خود بمالید،سپس با پارچه ای نخی ان را تمیز کنید یا بشویید،خواهید دید چه برق و رنگ زرد زیبایی پیدا میکند.

تمیز کردن ظروف نقره

یکی از مهم ترین بخش های نکات نظافت منزل همین بخش است؛ اگر شما هم جزو ان دسته از خانمهای خوش سلیقه ای هستید که از ظروف نقره ای مثل (گلدان های تزئینی و سنتی، قاشق و چنگال ، سوفله خوری، سینی،شمعدان،قندان، پایه لیوان) در تزئینات خانه خود استفاده میکنید،بهتره راهکار جادویی برق انداختن انها را نیز بدانید.

حتما میدونین که نقره به مرور زمان اکسید شده و جلای خود را از دست میدهد، بهترین ماده ای که میتواند این جلا را به ظروف نقره ای شما بازگرداند استفاده از سفیداب حمام است.کافیست کمی سفیداب را خرد کرده و به ظروف نقره ای خود با دست بمالید و ان را ساب دهید ،سپس با پارچه ای پشمی انها رو تمیز کنید ،معجزه سفیداب را خواهید دید …

تمیز کردن ظروف طلاکوب و نقره کوب

این ظروف را فقط با پارچه های نخی نمناک تمیز کنید و به هیچ عنوان در ماشین ظرفشویی نگذارید،و با اسکاج و اب نشویید،این ظروف قاعدتا فقط جهت تزئین هستند و نباید استفاده روزمره داشته باشند.

تمیز کردن طلاجات

برای برق انداختن طلاجات خود میتوانید اول انها را در اب جوش انداخته و بگذارید ده دقیقه بجوشد سپس انها را از ای دراورده و با استفاده از مسواک و خمیردندان انها را برق بیندازید ،دقت داشته باشید که طلای شما به همراه فیروزه و سایر سنگ های زینتی نباشد.

نظافت سرویس بهداشتی

در ادامه نکات نظافت منزل میرسیم به سرویس بهداشتی؛ حتما پیش امده که برای تمیز کردن سرویس بهداشتی از مواد شوینده ی مثل تیرک و وایتکس استفاده کنید، بهتر است بدانید که گاز ساطع شده از انها بسیار سمی و خطرناک هست و اگر به مدت طولانی استفاده شوند برای سلامتی بسیار مضر هستند.بهترین و بی ضرر ترین ماده شوینده سرویس بهداشتی استفاده از نوشابه است.شاید تعجب کرده باشید اما درست است، نوشابه!!!

نوشابه را روی سطوح بریزید و یک ساعت به ان فرصت دهید ،سپس با اب بشویید ،برق سرامیک و کاشی ها خیره کننده ست.

آینه و شیشه

بهترین وسیله برای برق انداختن شیشه ها و اینه ها در خانه استفاده از روزنامه های باطله است که بدون هیچ پرز دهی و لکه گذاری اینه های شما را تمیز میکند.کافیست مایع شیشه پاک کن را روی روزنامه ی مچاله شده اسپری کنید و سپس با ان شیشه یا اینه رو تمیز کنید،برقش خیره کننده ست..

سینک ظرفشویی

برای برق انداختن سینک ظرفشویی خود ،از مخلوط سرکه انگور و جوش شیرین استفاده کنید .به این صورت که این محلول را روی سطح سینک ریخته و با اسکاج زبر بکشید ،ده دقیقه مهلت دهید و سپس با ای گرم شست و شو دهید.

تمیز کردن موکت

اگر در خانه ای ساکن هستید که کف پوش ان موکت است ،از این که موکت اتاق شما مو و پرز اطراف را به خود جذب میکند، شاکی هستید،تز این رو برای تمیز کردن موکت ، از فرچه یا چدکه خای زبر استفاده کنید به این صورت که فرچه یا مسواک را به صورت دورانی به موکت بکشید خواهید دید که بعد از دقایقی موهای داخل موکت جذب فرچه شده و موکت عاری از مو میشود.حتما امتحان کنید.

تمیز کردن لکه های روغن روی درب شیشه ای اجاق گاز

موکت یکی از قسمت هایی است که نقش مهمی در نکات نظافت منزل دارد؛ بسیار پیش اومده که لکه های ریز روغن هنگام طبخ غذا بر روی شیشه گاز و اطراف اجاق میریزد و پس از مدتی به صورت لکه های کدر و چسبناک ظاهر ناخوشایندی را برایمان برجای میگذارد.راه چاره چیست؟ چگونه باید از شر این نقاط چسبناک و کدر رها شد؟

راه حل بسیار اسان است ، کافیست کمی سرکه سفید و جوش شیرین بردارید و با اسکاج بر روی تمامی این قطرات روغن بمالید ، معجزه سرکه و جوش شیرین در تمیز کردن لکه های روغنی و چرب روی اجاق گاز را مشاهده کنید.

تمیز کردن یخچال

یکی دیگر از بخش های مهم نکات نظافت منزل و به خصوص آشپزخانه، یخچال است، اگر بعد از مدتی احساس میکنید یخچال شما بوی نامطبوعی میدهد و هیچ جوره از شر این بو خلاصی ندارید ، کافیست که یک عدد زغال رو گوشه یخچال بگذارید تا ببینید چطور بوی ماندگی از یخچا شما خارج میشود.

تمیز کردن ماکروویو و آون

حتما پیش امده که بخاطر استفاده زیاد از ماکروویو خانگی ،دلخل محفظه ان کثیف و چرب شود.

برای تمیز کردن داخل ماکروویو بهترین کار استفاده از محلول ابلیمو و اب هست.به این صورت که این محلول را داخل ظرف ریخته و به مدت پنج دقیقه ان را داخل مایکروویو روشن قرار دهید ،سپس ظرف را بعد از این مدت خارج کنید و با ابر نرم ، داخل ماکروویو را تمیز کنید،برق داخل محفظه خیره کننده ست.

بوی نامطبوع کفش

اگر کفشهای شما بوی نامطبوعی گرفته اند و هربار که به پا میکنید جورابهای شما هم بو میگیرند ، بهترین کار ریختن یک قاشق چایخوری جوش شیرین داخل انها از شب قبل است ،سپس برای استفاده از کفش ،صبح روز بعد جوش شیرین ها را خارج کرده و کفش را استفاده کنید.

رازها و نکات نظافت منزل همین چند مورد بود؟!

به طور قطع مواردی که بالا گفته شد، فقط و فقط چند مورد بسیار کوچک و جزئی بود از نطافت منزل و اگر بخواهیم به طور کامل همه چیز رو توضیح بدهیم، اصلا امکانش وجود ندارد، خوشحال میشویم اگر شما هم تجریبات خانه داری تان را درباره نکات نظافت منزل در قسمت دیدگاه بگویید تا همه بتوانند استفاده کنند.

خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *