نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر


طرز و نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر یکی از دغدغه های تمامی والدین است که پرخاشگری و عصبانیت کودکان خود را مشاهده میکنند.

کودکانی که پرخاشگری میکنند و بیش از حد عصبانی هستند و یا حتی زور گویی میکنند میتوانند دلایلی زیادی داشته باشد که علت اصلی رفتار آنها چیست و والدین میتوانند با بررسی این دلیل ها نحوه  صحیح بخورد با کودکان پرخاشگر را بدانند.

در این مطلب ما دلیل های پرخاشگری کودکان را مورد بررسی قرار میدهیم و هچنان میگوییم که با کودکان پرخاشگر و زور گو چگونه برخورد کنید.

علت پرخاشگری کودکان

همانطور که به آن اشاره شده دلیل های منتعددی باعث میوشد تا کودکمان پرخاشگر شود و عصبانی بشود در ادامه مطلب اصلی ترین دلیل های پرخاشگری کودکان را بیان مکنیم.

ناکامی

یکی از دلیل هایی که کودکان به پرخاشگری روی میآوردند نرسیدن و ناکام ماندن از یک هدف است.

اگر کودم نتواند به خواسته خود برسد با پرخاشگری و عصبانیت سعی میکند که به آن هدف برسد و اگر این کار او نتیجه بدهد باز هم کودک اینکار را انجام میدهد و کودک ما پرخاشگر میشود.

اظطراب و استرس

یکی از دلیل هایی که کودکان پرخاشگر و عصبی هستند وجود استرس و اظطراب درون آنها است.

کودکانی که معمولا کودکان آرامی نیستند؛ کودکان که استرسی هستند، رفتار پرخاشگرانه ایی از آنها سر میزند که دست خود آنها نیست و معمولا بعد از رفتار زشت خود دچار پشیمانی میشوند و معذرت خواهی میکنند.

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

برای راه حل این موضوع بهتر است که با یک مشاوره مشورت کنید.

افسردگی

اگر کودک شما علاوه بر پرخاشگری عائم دیگری مانند، گریه های بی دلیل، شب ادراری و افت تحصیلی دارند کودک شما افسرده شده است و بهتر از یک متخصص برای درمان کودک خود استفاده کنید.

عوارض مصرف دارو

یکی دیگر از دلیل های پرخاشگری و عصبانی کودکان عوارضی است که از مصرف بعضی از دارو ها بدست می آید.

برای حل این مسئله دارو های کودکان خود را به طور کنترل شده با مشورت به پزشک خود کم کنید و متوجه بشوید که آیا دلیل پرخاشگری کودک شما مصرف دارو است یا خیر.

محل تحصیل کودکان

رفتار هایی که در محل تحصیل کودکان انجام میگرد یکی دیگر از دلیل هایی است که کودک شما پرخاشگر میشود.

به عنوان مثال اگر کودک از کودکان دیگر مورد ازار و اذیت قرار بگیرد او نیز این کار را انجام میدهد.

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

یا مثلا اگر کودک توسط معلم خود تنبیه شود، او در منزل هم رفتار های پرخاشگرانه ایی میکند.

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

با توجه با دلایل بالا باید به این نکته توجه کنیم که نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر چکونه است تا کودک ما دیگر رفتار های پرخاشگرانه ایی از آن سر نزند.

در ادامه این مطلب ما روش هایی را برای شما باز گو میکنیم که با کمک این روش ها میتوانید کودک خود را درمان کنید تا کودک شما رفتار پرخاشگرانه نداشته باشد.

به کودک خود نگوییم نکن !

وقتی که کودک ما پرخاش میکند  یا کار ناشایستی انجام میدهم ما باید خودمان را کنترل کنیم و با عصابنیت به کودک نگوییم که این کار را نکن یا فلان کار را دیگر انجام نده.

شما بعد از رفتار بد کودک خود با ارامی به کودک خود بگویید که عقبت این کار چیست و اگر آین کار را انجام بدهی اتفاقات بدی پیش می اید.

برای کودکان خود تجزیه و تحلیل کنید

سعی کنید با کودکان خود به تجزیه و تحلیل موضعاتی که باعث عصبانیت آنها میشود بپردازید و سعی کنید بفهمید چه موضعی اورا آزار میدهد و باعث شد است که کودک ما پرخاش کند.

مثلا بعضی از کودکان در اثر گرسنگی عصبانی میشود و پرخاش میکنند و بعضی از انها در اثر کم خوابی و خوب آلودگی پرخاشگر میشوند.

به کودکانمان حق انتخاب بدهیم

یکی از دلایلی که باعث پرخاشگری کودکمان میشود این است که به کودکمان رفتاری را تحمیل میکنیم و از او حق انتخاب را میگیری.

این باعث بروز عقده هایی در کودک میشود که نتیجه آن پرخاشگری کودک میشود.

برای راه حل این موضع سعی کنید که به کودک خود حق انتخاب بدهید.

مثلا به کودک بگویید که ( دوست داری کدوم کتاب درسی تو اول بخونی یا دوست داری کدوم برنامه کودک ببینی یا فیلم ؟)

الگو مناسبی برای کودکانمان باشیم

کودکان رفتار مارا میبینند و یاد میگرند و سعی میکنند از بزرگ تر های خویش تقلید کنند.

نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر

بنا بر این شما سعی کنید که در مواقغی که عصبانی هستید در مواقعی که کودکان هستند پرخاش نکنیم و با صدای بلند صحبت نکنیم.

هر رفتاری که که کودک ما انجام میدهد بازخورد رفتار خود ماست پس بنابر اسن سعی کنید تا الگو مناسبی برای فرزندان مان باشیم.

در مقابل جمع با کودکان خود دعوا نکنیم

هر چند که دعوا کردن و بد صحبت کردن با کودکان کار کاملا اشتباهی است اما در مواقعی کنترل خود را از دست میدهیم و رفتار ی نا مناسبی انجام میدهیم.

اگر میخواهید برخورد جدی با فرزندتان داشته باشید سعی کنید در جمع و انظار عمومی با فرزندتان با تندی صحبت نکنید زیرا کودکتان سر خورده و پرخاشگر میشود.

به هیچ عنوان مقایسه نکنید

کودک خود را به هیچ عنوان با هیچ کس دیگری مقایسه نکنید این کار باعث میشود احساس پوچی به کودک شما دست بدهد و فکر کند یه فرد بدرد نخور است و همین امر باعث پرخاشگری کودک میشود.

هیچ وقت به فرزندمان نگوییم که ( ببین دوستت چقدر درسش خوبه ازش یاد بگیر یا پسر خالت چقدر زبان انگلیسیش خوبه ازش یاد بگیرد) جملاتی از این قبیل باغث میشود که کودک ما احساس بی خاصیت بودن بهش دست بدهد و رفتار های پرخاشگرانه ازش سر میزند.

کلام پایانی

در این مطلب گفتیم عواملی چون محل تحصیل، اظطراب، استرس و افسردگی دلیل هایی هستند که باعث میشود کودک ما پرخاشگری کنند و نحوه برخورد با کودکان پرخاشگر را برای شما باز گو کردیم.

همانطور که گفتیم بهترین راه برای درمان یک کودک پرخاشگر مراجعه به روانشناس خوب است.

شما میتوانید با نصب اپلیکیشن داپ، برای مشاوره از بهترین روانشناسان کودک استفاده کنید که با در داپ میتوانید به صورت آنلاین هم مشاوره بگیریم.

روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *