وسواس در ازدواج و انتخاب همسر چیست؟

وسواس در ازدواج و انتخاب همسر


وسواس در ازدواج خیلی مسئله مهمی میتونه باشه چرا که ازدواج از مهمترین تصمیمات زندگی هر فردی است که دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره و به قول معروف شتریه که دم در خونه همه میخوابه… برخی از افراد در انتخاب همسر دچار وسواس می‌شوند یعنی تصمیم به ازدواج با کسی را گرفته اما در نیمه راه مدام منصرف می‌شوند.

ریشه وسواس در ازدواج چیست؟!

در رابطه زناشویی هر یک از طرفین برای خود شخصیت مستقلی دارن و وقتی که دو نفر تصمیم به زندگی مشترک می گیرند، باید بتوانند همراه با حفظ هویت خود قسمتی از زندگی خود را به اشتراک بگذارند. در زندگی مشترک،افراد نیازمند یک حریم شخصی و خصوصی هستند، چرا که وجود این فضای شخصی، به اندازه در کنار همدیگر بودن به رابطه زناشویی کمک می کند.

با اینکه این رابطه و شروع ان بسیار بسیار مهم است اما این اهمیت نباید به حدی برسد که از حد اعتدال خارج شده و به سمت وسواس در ازدواج برود…چراکه وسواس در هر کاری اشتباه است و سرانجام خوبی نخواهد داشت.

متاسفانه دید منفی در جامعه نسبت به کسانی که طلاق می گیرند باعث می شود تا برای ازدواج بسیار محتاط پیش روند تا مبادا این تصمیم اشتباه باشد و به طلاق منجر شود.

افراط و تفریط هر دو نشانه عدم رعایت اصول عقلانی است. همان طور که بدون دقت بودن، نداشتن حساسیت لازم، بی پروا بودن زود تصمیم گرفتن و بدون تحقیق و تفحص و مشورت تصمیم گیری کردن نشانه جهل و نادانی است، همان طور حساسیت زیاد و بیش از اندازه، خرده گرفتن، وسواس به خرج دادن و مو را از ماست بیرون کشیدن و عدم انعطاف در برخی موارد غیر مهم و … نشانه سماجت بی جا و فرصت از دست دادن در یک کلام نشان از جهل و نادانی است.

دلشوره و استرس‌، یکی از دغدغه‌های بزرگ ذهنی است که شاید برای همه‌ی ما بارها به دلایل مختلفی در زندگی اتفاق افتاده باشد. نگرانی‌هایی که فکر و ذهن هر فرد را درگیر کرده و بر فعالیت روزانه‌ی او تاثیر‌گذار بوده است.

اما یکی از پرفشارترین استرس‌هایی که هر شخصی در زندگی تجربه خواهد کرد، استرس برای انتخاب همسر است؛ به‌ خصوص که امروزه با زیاد شدن آسیب‌های اجتماعی و موانع ازدواج، تصمیم‌گیری درباره‌ی این مسئله مشکل‌تر شده و همین امر فشار‌های عصبی و استرس را در افراد به وجود آورده است.

عوامل به وجود آمدن وسواس در انتخاب همسر و ازدواج

از عواملی که میتواند این وسواس در ازدواج را فدرت ببخشید موارد ذیل است:

بالا رفتن سن ازدواج

اگر ازدواج در سن خود اتفاق بیفتد، تاثیرات مثبتی از لحاظ سلامت جسم و روح در فرد دارد. ولی تاخیر در سن ‏ازدواج در خانم‌ها و آقایان باعث می‌شود انتخاب همسر با وسواس بیشتری انجام گیرد. که این مساله تاثیرات خوبی را به دنبال ندارد‎.

کاهش اعتماد به نفس

وقتی شخصیت درونی فرد خوب شکل بگیرد. یاد ‏گرفتن مهارت‌های زندگی می‌تواند عامل بسیار مهمی در پایداری خانواده ‌ها و عامل مهم در شکل دادن و پایداری ازدواج شود

توفع بیش از حد خانواده

توقع بیش از حد خانواده ها از عروس یا داماد اینده شان این تفکر رو در فرزندشان پدید می اورد که باید برای ازدواج به دنبال فردی بسیار ایده ال بگردد و همین عامل بوجود امدن وسواس در ازدواج خواهد شد.

درگیری عاطفی

افرادی که با خود درگیری عاطفی دارند و هنوز به رشد عقلی مناسب برای ازدواج نرسیدند، ملاک هایی را برای خود مدنظر قرار میدهند که در واقعیت رسیدن و به دست آوردن چنین اشخاصی محال است، چنین اختلالی باعث بوجود اوردن وسواس ازدواج خواهد شد.

کمال طلبی

از مهمترین عوامل میتوان به کمال طلبی افراطی در ازدواج اشاره کرد. کمال طلبی افراطی که زمینه ژنتیکی و یاد گیری از والدین را دارد، می‌تواند سبب این رفتار شود.

البته وجود اضطراب در برخی افراد سبب وسواس در ازدواج می شود زیرا این افراد تصور دارند که نباید اشتباه کنند.

تاثیر وسواس در ازدواج بر روی زندگی!!!

اگر ازدواج در سن خود اتفاق بیفتد، تاثیرات مثبتی از لحاظ سلامت جسم و روح در فرد دارد. ولی تاخیر در سن ‏ازدواج در خانم‌ها و آقایان باعث می‌شود انتخاب همسر با وسواس در ازدواج بیشتری انجام گیرد. که این مساله تاثیرات خوبی را به دنبال ندارد‎.

میزان سختگیری و وسواس در ازدواج جهت انتخاب همسر در میان پسران بیشتر از دختران است.

نتایج ارزیابی نشان ‏می‌دهد که در میان دختران میزان سختگیری شان 45‌ درصد عنوان شده و این میزان در پسران 1/53‌ درصد است‎

طبیعی ست که هرچه سن افراد بالاتر رود محتاط تر شده و با احتیاط بیشتری به گزینش همسر می پردازند.

افراد سختگیر در ازدواج بهتر است بعد از اشنایی اولیه ، ملاقات‌های بعدی را با حضور خانواده ها برنامه ریزی کنند تا شناختی تمام عیار از طرف مقابل پیدا کنند

در ضمن توجه داشته باشید که اگر بیش‌ازحد بخواهید بر سر مسائل کوچک مختلف نکته‌سنجی کنید هیچ‌گاه موفق به ازدواج نمی‌شوید.

برای انتخاب درست همسر باید یکسری معیار‌های غربالگری اولیه برای همسریابی انتخاب کرده و آن‌ها را آزمایش کنید. رایج ‌ترین معیار‌هایی که برای این منظور به کار می‌روند عبارت‌اند از: تفاوت ظاهر، تفاوت تحصیلات، تفاوت طبقاتی، تفاوت قومی، تفاوت زبانی و از همه مهم‌تر تفاوت دینی.

این شما هستید که تعیین می‌کنید یک ویژگی برایتان مهم است یا خیر؛ مثلاً برای یک نفر ممکن است ازدواج درون قومی خیلی مهم باشد، ولی برای یک نفر دیگر اصلاً اهمیت نداشته باشد.

مرحله آخر برای انتخاب همسر جمع‌بندی وضعیت و گرفتن تصمیم مناسب است. در زندگی هرکسی حداقل یک فرد معتمد وجود دارد. نسبت آن شخص مهم نیست. عقل و تجربه‌اش مهم است. باهم صحبت کنید و مجموع شرایط را برایش بگویید و بخواهید وضعیت را از دید خودش ارزیابی کند.

سعی کنید در ارائه مشاهدات و شنیده‌هایتان منصف باشید و به‌اصطلاح سانسور نکنید. بعد با خودتان خلوت کنید. تمام نظرات و تفکرات را کنار هم بچینید و جنبه‌های مثبت و منفی ازدواج با این فرد را کنار هم مقایسه کنید. آیا جنبه‌های مثبت به جنبه‌های منفی می‌چربند؟ آیا چیزی در نکات منفی هست که خیلی برایتان مهم باشد و به خاطرش بخواهید از طرف بگذرید؟ و اینگونه میتوانید بهترین تصمیم را گرفته و موفق شوید.

سعی شد به طور کامل درباره مسئله وسواس در ازدواج توضیح داده شود، امدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد 🙂

روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *