عیب یابی آبگرمکن

عیب یابی آبگرمکن


آبگرمکن وسیله کاربردی است که در همه منازل وجود دارد که وظیفه آن گرم کردن آب است. در بعضی مواقع پیش می آید که آبگرمکن خراب میشود و یا شمعک آن خاموش میشود. در این مطلب میخواهیم در مورد موضوع عیب یابی آبگرمکن های دیواری مطالبی را بیان کنیم.

انواع آبگرمکن

در ادامه بحث موضوع عیب یابی آبگرمکن به برری انواع آبگرمکن ها میپردازیم. آبگرمکن ها دارای چند مدل مختلف تولید شده اند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

از انواع مدل های آبگرمکن میتوان، آبگرمکن دیواری، آبگرمکن ایستاده، آبگرمکن خورشیدی، آبگرمکن برقی را نام برد؛ در ادامه به کارای و ویژگی هر یک را به طور مختصر توضیح میدهیم.

آبگرمکن دیواری

اینگونه آبگرمکن ها همانطور که از نامشان پیداست، برای نصب در دیوار طراحی شده اند و برای شرکت ها و محل کار و محل هایی که نیاز بع آب گرم روزانه دارند مناسب است.

آبگرمکن های دیواری داری منبع ذخیره نمیباشد و فقط هنگامی شما آب گرم را باز میکنید شعله آبگرمکن روشن میشود و شروع به گرم کردن آب میکند. آبگرمکن های دیواری دارای 5 دسته متفائت اعم از: مکانیکال، آیوناز، پیلوت موقت و فن دار تقسیم بندی میشود.

آبگرمکن ایستاده

آبگرمکن های ایستاده یا منبع دار، دارای ابعاد بزرگ تری نسبت به آبگرمکن های دیواری میباشند که برای مازل مسکونی که متراژ بالا دارند و تعداد ساکنین آن بیشتر است مورد استفاده قرار میگرد.

آبگرمکن های ایستاده دارای منبعی میباشد که حدودا تا 80 گالن آب را در خود جای میدهند  که هنگامی که آب منازل قطع میشوند و با کمبود آب مواجه میشوند بسیار کاربرد دارد . به اینئ کوه آبگرمکن های زمینی نیز گفته میشود.

آبگرمکن خورشیدی

آبگرمکن های خورشیدی را میتوان به صرفه ترین آبگرمکن نام برد. آبگرمکن هی خورشیدی در روی

شت بام قرار داده میشود و دارای یک کلکتور و یک مخزن میباشد که در معرض نور خورشید قرار میگیرد.

آبگرمکن های خورشییدی همان طور که از نام آنها پیداست مناسب شهر هایی است که گرم سیر هستند و نور خورشید در آنها بیشتر است.

آبگرمکن های برقی

ابگرمکن های برقی از برق برای انرژی سوخت خود استفاد ه میکنند. آبگرمکن های برقی در دو نوع زمینی و دیواری عرضه میشود. ارز ویژگی های آبگرمکن های برقی میتوان به سریع گرم شدن آب اشاره کرد.

اجزای آبگرمکن

آبگرمکن ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها وظیفه خاص مربوط ه خود را دارند و تمام اجزای یک آبگرمکن به کمک یک دیگر میتوانند فرآیند گرم کردن آب آبگرمکن را تکمیل کنند و هر کدام از انها از کار بیفتد آبگرمکن قادر به گرم کردن آب نمیباشد.

در ادامه به توضیح مختصر هر کدام از اجزاء آبگرمکن و کارایی آنها میپردازیم.

کلاهک تعدیل

وظیفه این قطعه هدایت هوا و احتراق به داخل دود کش است. کارایی این قطعه موجب افزایش راندمان و کارایی آبگرمکن میشود.

رویه آبگرمکن

از این قطعه برای روشن و خاموش آبگرمکن و همچنان کم و زیاد کردن شعله آبگرمکن استفاده میشود.

صفحه پشتی

ابگرمکن های دیواری به وسیه این قطعه به دیوار نصب میشوند.

مبدل

به وسیله این قطعه آبگرمکن به افزایش تبادل کرما میپردازد.

مبدل از پره های حرارتی و لوله های مسی تشکیل شده است.

به طور کلی با عبور آب از لوله های مسی و گرفتن گرما از شعله مشعل تبادل گرما میکند.

رگولاتور آب

قطعه رگلاتور آب از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارت اند از، قاب برنجی، شیپوره،شیر احتراق آهسته،ساق سوپاپ،مغزی آببندی،شیر تنظیم دما،دیافراگم،میل سوپاپ آب .

وظیفه رگلاتور آب نگه داشتن دبی خرجی آب است.

رگولاتور گاز

وظیفه رگلاتور گاز وارد کردن گاز به آبگرمکن است.

مشعل

وظیفه مشعل انتقال گرما به به قطعه مبدل است.

ترموکپل

با گرم شدن ترموکپل، شیر مغناطیس وسایل گاز سوز را باز میکند.

شمعک

شمعک همیشه روشن است و و هنگام باز شدن شیر گاز، شمعک مشعل را روشن میکند.

فندک

از فندک جهت روشن کردن آبگرمکن استفاده میشود.

خب همانطور که پی بردیم و به آن اشاره شد همه قطعات و اجزای آبگرمکن با یکدیگر در ارتباط هستند و اگز یکی از این قطعات خراب شود آبگرمکن خرایب میشود و دیگر وظیفه خود ینی گرم کردن آب را بدستی انجام نمیدهد.

عیب یابی آبگرمکن

در بعضی از مواقع برای ما رخ میدهد که آبگرمکن ما بعد از روشن شدن بلا فاصله خاموش مشود و یا بدستی آب را گرم نمیکند که ما در این مطلب به چند مشکلی که معمولا بر اساس آنها این اتفاق می افند را برایتان ذکر میکنیم.

روشن نشدن مشعل

اگر هنگامی که مشعل آبگرمکن روشن نمیشود امکان دارد که ترموکپل خراب شده باشد  و این خرابی ناشی از سوختگی نوک ترموکپل بر اثر آتش مشعل میباشد.

چرا مشعل آبگرمکن خاموش میشود

اگر مشعل آبگرمکن شما بعد از روشن شدن خاموش میشود، مشکل آن از ترموکپل یا بوبین آبگرمکن میباشد که باید با مراجعه به متخصص و تعمیرکار آبگرمکن آنرا تعویض کنیم.

کم شعله بودن شمعک آبگرمکن

علت کم شعله بودن و حجم کم شعله آبگرمکن ناشی از گرد و غبار و چربی  و کثفی هایی است که بر روی شمعک آبگرمکن مینشند.

نداشتن دودکش مناسب یکی از دلایل خاموش شدن شمعک

یکی از دلایل خاموش شدن آبگرمکن خراب بودن  و یا نداشتن دود کش و تهویه مناسب است. در آبگرمکن های جدید سنسور تست درست سوختن گاز وجود دارد که اگر آبگرمکن شما پس از روشن شدن بعد از 3-4 دقیقه خاموش میشود احتمالا دودکش آبگرمکن و تهویه آن مشکل دارد.

کلام پایانی

در این مطلب به اصلی ترین مشکلات آبگرمکن و بررسی اجزای آن پرداختیم.

اگر همچنان سوالاتی در مورد خرابی آبگرمکن خود دارید و یا آبگرمکن شما نیاز به تعمیر دارد میتوانید با نصب اپلیکیشن داپ بهترین و مجرب ترین تعمیر کاران در زمینه نصب و تعمیر آبگرمکن را سفارش دهید تا در کمترین زمان ممکن و با هزینه مناسب در محل شما با بهترین کیفیت آبگرمکن مورد نظر شمارا تعمیر و یا نصب کنند.

 

تاسیسات و تعمیرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *