چه فرشی بخریم؟

چه فرشی بخریم؟


چه فرشی بخریم؟ این سوال بسیاری از مردم است که هنگام تصمیم خرید فرش در ذهنشان بوجود می آید که در این مطلب ما به پاسخ کامل این سوال مپیردازیم.

همه شما به این موضوع آشنایی دارید که از زمان های گذشته تا کنون قالی یکی از هنر های ایرانیان بوده است و با پیشرفت تکنولوژی از فرش های  دستباف به فرش های ماشینی رسیده ایم.

فر ش ها از انواع جنس های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از انها ویژگی خاص خود را دارند و برای انواع سلیقه ها موجود است.

در ادامه انواع فرش ها را نام برده و هریک را به صورت کامل معرفی میکنیم و همچنان به این نکته تاثیر و تعداد شانه بر روی فرش ها مپیردازیم.

تاثیر تعداد شانه و تراکم فرش بر کیفیت آنها

اصولا به تعداد گره ها و یا ریشه های بافته شده در یک متر از طول فرش را تراکم آن میگویند.

به عنوان مثال یک فرش 1000 شانه باید در هر 10 سانتی متر از طول آن 100 ریشه بافته شده باشد.

هر چه تعداد شانه و تراکم در فرش های ماشینی بیشتر باشد از زیبایی بیشتری آن فرش برخوردار است و این زیبایی به دلیل ریشه های بافته شده بیشتری است که در طول فرش بافته شده است.

شانه در فرش ها همان تراکم است با این تفاوت که در تعداد شانه های فرش، تعداد گره ها در عرض فرش مورد بررسی قرار میگیرد.

به طور مثال در یک فرش 1400  شانه در یک متر از عرض آن 1400 گره و در هر متر از طول آن باید 4200 ریشه و یا گره بافته شده باشد.

به این نکته هم توجه کنید که هر چه تعداد تراکم و شانه در فرش های ماشینی بیشتر باشد قیمت آنها نیز بیشتر میشود.

تعداد شانه های فرش ها از 800 شانه، 900، 1200، 1400، 2550، 3000، 3600 شانه میباشد که معمولا مناسب ترین قیمت فرش های 1000 شانه است.

خرید فرش برای کجا؟

یکی از مسائلی که هنگام خرید فرش به ان توجه داریم این است که فرش را برای کجای منزل خود میخواهید.

امروزه با وجود خانه های آپارتمانی متراژ منازل کمتر شده است و و دیگر مانند قدیم خانه های بزرگ به آن صورت وجود ندارد. با توجه به همین مساله ما باید فرشی برای منازلمان انتخاب کنبم که فضای منزل مارا بزرگتر از آن چیزی که هست نشان بدهد.

فرش های تیره محیط را کوچک تر نشان میدهند و فرش های روشن منزل مارا بزرگ تر از آن چیزی که هست نشان میدهد.

اگر بدنبال خرید یک فرش با نقش و نگار  هستید و منزل شما کوچک است بهتر است از فرش هایی با طرح های شلوغ و رنگ های تیره با تنالیته بالا انتخاب نکنید زیرا منزل را بسیار کچک تر ازآن چیزی که هست نشان میدهد.

فرش برای اتاق خواب

در ادامه بحث که چه فرشی بخریم؟ به این سوال میرسیم که چه فرشی برای اتاق خواب بخریم؟

از آنجایی که فرزندانمان بیشتر وقت خود را اتاق خواب خود سپری مکنند و انتخاب فرش بسیار رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت دارد.

بهتر است برای اتاق خواب از فرش هایی با طرح های شلوغ استفاده نکنیم زیرا اکثر اتاق خواب ها فضای بسیار کوچک تری دارند و نور گیر هم ندارند.

برای خرید فرش برای اتاق خواب بهتر است، فرش هایی بالیف نایلونی تهیه نکنید و همچنان فرش های شگی و شنل نیز برای اتاق خواب ها مناسب نیستند.

فرش های گرد

فرش های گرد انتخابی مناسب برای منازل کوچک تر هستند و زیرا این فرش ها هم ظاهری جدی تر و زیبا تر دارند و در زیبایی دکوراسیون منزل بسیار کمک میکنند و از مزیت های دیگر این فرش های قابلیت پهن کردن در تمام فضاذ های حال، اتاق خواب و آشپزخانه را دارند.

فرش ماشینی یا دستباف

اگر قبل از خرید فرش بین انتخاب فرش های ماشینی و دستباف سر درگم هستید درادامه مزیت و ویژگی های فرش های دستباف را برایتان بیان میکنیم.

فرش های دستباف از سه دسته ترنج، خشتی و افشان وجود دارد که فرش های دستباف در قالب ترنج از طرفدار های بیشتری برخوردار است و در منزل اکثر پدر و مادر ها از  فرش های دستباف وجود داشته است.

چه فرشی بخریم؟

اگر بدنبال قیمت مناسب برای خرید فرش میگردید فرش های ماشینی انتخب مناسبی برای ما میباشد و فرش های دستباف از قیمت های بالاتری برخوردار هستند که هر چه این فرش بیشتر استفاده شده باشد ارزش آنها نیز بیشتر میشود.

 فرش های دستباف از فرش های ماشینی چه از نمای دور چه از نمای نزیدیک زیبایی بیشتر ببرحوردار هستند، در صورتی که فرش های ماشینی تنها از دور جلوه دارند.

یکی دیگر از مزیت هایی که فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی دارند این است که فرش های دستباف در زمستان گرم و در تابستان سرد هستند اما فرش های ماشینی بدلیل اینکه از الیاف پلاستیکی برای بافتن آن استفاده شده است این ویژگی را ندارند.

فرش مشهد یا کاشان؟

فرش های کاشان جزو فرش های درجه یک میباشد که قیمتی مناسبی نیز دارد.

فرش های 100 شانه 1200 شانه بدون پرز دهی از محصولات فرش کاشان می باشد.

فرش کاشان از150 سال گذشته در حوزه تولید فرش فعالیت دارد و از بزرگترین تولید کنندگان فرش های ماشینی در خاور میانه است.

چه فرشی بخریم؟

فرش و قالی مشهد هم جزو بهترین تولید کنندگان فرش ماشینی در کشور است که قدمتی طولانی دارد.

از اولین و پر طرفدار ترین محصولات فرش مشهد، قالی نماز یا سجاده نماز است.

طرح شاه عباشی که در میان مردم بسار محبوب است از محصولات فرش مشهد میباشد.

در فرش های مشهد بیشتر از رنگ های آبی، عنابی و سرمه ایی استفاده میشود.

کلام پایانی

در این متن به این سوالی که چه فرشی بخریم پاسخ دادیم و بیان کردیم که برای خرید فرش مواردی چون قیمت، فضا و متراژ منزل، تفاوت و مزیت های فرش ماشینی و دستباف و فرش های ماشان و مشهد را بررسی کردیم.

امیدوارم با توجه به این مطلب فرش مناسب و بسیار زیبا برای منزل خود تهیه کنید.

 

خانه داریطراحی و دکوراسیون

۱ دیدگاه

  • به نظر من علاوه بر استفاده از فرشهای خوش طرح و رنگ ایرانی بهتره از لوازم دکوراسیون مانند کاغذ دیواری، پوستر دیواری و پارکت و کفپوش هم برای ایجاد تنوع در دکوراسیون منزل استفاده کرد. زیار دکور میتونه به شما در انتخاب موارد متناسب با سلیقه و دکور منزل یا محل کارتون کمک کنه.
    https://ziardecor.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *