نحوه تغییر کاربری ماشین سنگین یکی از سوالات رایجی است که معمولا برای اشخاصی که دارای ماشین های سنگین و نیمه سنگینی مانند کامیون و وانت و.. هستند مطرح میشود، و این موضوع را برای آنها چالش بر انگیز میکند، لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح نحوه تغییر کاربری ماشین سنگین بپردازیم و تمامی سوالات شما در این باره پاسخ دهیم.

نحوه تغییر کاربری ماشین سنگین

در کشور ما انواع خودرو های مختلف، در دسته بندی های متعدد، و برای کاربری ها گوناگون اعم از شخصی، حمل نقل عمومی، خودرو های سنگین و نیمه سنگین وجود دارد، که توسط افراد عادی یا شرکت های دولتی و خصوصی در سیستم حمل نقل شهری یا جاده ای مورد استفاده قرار میگیرند، که هر کدام از این خودرو ها با توجه به کاربری مورد استفاده آنها توسط مراجع زیر صلاح، از قبیل پلیس راهور، وزارت راه و شهر سازی، وزارت صنایع و.. مورد کنترل و نظارت قرار دارند.

با این حال ماشین های سنگین و نیمه سنگینی مانند کامیون، وانت، مینی بوس، ون و.. با توجه به نوع کاربری آنها،  محدودیت ها و توانایی های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که باعث میشود تنها برای کاربری مشخصی مورد استفاده قرارگیرد، به عنوان مثال نمیتوان از ماشین تانکر آب برای حمل مصالح استفاده کرد لذا سوالی که مطرح میشود این است که آیا میشود کاربری ماشین سنگین را تغییر داد؟ یا خیر؟

پاسخ به این سوال به پارامتر ها و مواردی مختلفی بستگی دارد، یکی از این موارد ساختار فنی ماشین برای انجام تغییرات جدید میباشد تا ماشین شما بتواند پس از این تغیرات عملکرد لازم را داشته باشد ، لذا اگر قصد تغییر کاربری ماشین سنگین دارید باید با مشورت افراد متخصص فنی، در این حوزه از امکان تغییر کاربری ماشین خود اطلاع حاصل کنید و سپس اقدام به تغییر کاربری خودرو خود نمایید.

الزامات قانونی نحوه تغییر کاربری ماشین سنگین

پس از اینکه مطمئن شدید که ماشین شما از امکان تغییر کاربری برخوردار میباشد میبایست از طریق مراجع زیر صلاح برای دریافت مجوز تغییر کاربری اقدام نمایید

شایان ذکر است تا قبل از سال 86 امکان تغییر کاربری ماشین های سنگین وجود نداشت اما پس از تصویب مصوبه هیئت وزیران تغییر کاربری ماشین های سنگین در سال 1386 این امکان فراهم آمد تا اشخاص براساس این مصوبه با شرایطی که در ادامه به توضیح آن میپردازیم اقدام به تغییر کاربری ماشین های سنگین خود نماید:

طبق این مصوبه تمام خودرو های باری به دو گروه تقسیم میشوند که در گروه اول، کامیون های اتاق دار، لبه دار، تیغه دار، کامیون کفی، کامیون مسقف، کامیون یخچال دار و کامیون تانکر قرار دارد که هر یک از این خودروهای باری می توانند به یکدیگر تغییر کاربری دهند.

در گروه دوم نیز، کامیون های مخلوط کن( میکسر)، کامیون بونکر و کامیون کمپرسی وجود دارد که از نظر نوع کاربری قابل تبدیل به گروه اول نیستند ولیکن هر یک از خودرو های موجود در گروه دوم میتوانند به یکدیگر تغییر کاربری دهند.

همچنین باید توجه داشت که ایجاد هرگونه تغییر مانند افزایش یا کاهش طول شاسی، تغییر محورها، افزایش یا کاهش تعداد محورها و چرخ وسایل نقلیه باربری و افزایش ظرفیت آنها برای تغییر کاربری ماشین های سنگین غیر مجاز است.

نحوه تغییر کاربری تانکر ها و ماشین ها حامل سوخت

ماشین های حامل سوخت و میعانات گازی به دلیل حساس بودن شرایط انتقال بار آنها صرفاٌ به جابجایی سوخت های مشخصی میپردازند و حتی از جابجا نمودن چندین سوخت مختلف اجتناب میکنند لذا معمولا اکثر این ماشین ها با شرکت ها نفتی و پتروشیمی طرف قرارداد میباشند و تا زمانی که قرارداد آنها با این شرکت ها به اتمام نرسد نمیتوانند اقدام به تغییر کاربری در گروه مورد نظر نمایند، همچنین از نظر قانونی نیز مالکین این ماشین ها مکلف هستند تا پایان دوره قرارداد خود امورات محوله را به نحو احسنت انجام دهند و حق تغییر کاربری ماشین سنگین را ندارند.

مشاوری تلفنی برای نحوه تغییر کاربری ماشین سنگین

مراحل دریافت مجوز برای تغییر کاربری ماشین سنگین

بر اساس مصوبه تغییر کاربری هیئت وزیران مالکین و رانندگان ماشین های سنگین موظفند قبل از هر گونه اقدام برای تغییر کاربری خود، جهت کسب مجوز به راهنمایی و رانندگی ناجا مراجعه کرده و پس از دریافت مجوز لازم حداکثر ظرف 2 ماه نسبت به انجام تغییرات در خود اقدام و مجددا جهت اصلاح اسناد و مدارک و ثبت آنها، در راهنمایی و رانندگی حضور یابند.

بنابر این مصوبه اشخاصی که قصد دریافت مجوز تغییر کاربری ماشین خود را دارند باید در وهله اول به یکی از مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان خود مراجعه نماید و در خواست خود را برای تغییر کاربری ماشین سنگین خود ارائه نماید در صورتی که شما، قصد تغییر کاربری مطابق یکی از دو گروه اعلام شده را داشته باشید، پلیس خودرو شما را برای برسی سلامت فنی، به یکی از مراکز معاینه فنی ارجاع مینماید، و در صورتی که معاینه فنی خودرو شما را برای تغییر کاربری مناسب تشخیص بدهد نامه تاییدیه خود را به پلیس راهنمایی و رانندگی ارئه میدهد تا برای شما مجوز تغییر کاربری صادر شود.

پس از دریافت مجوز پلیس راهنمایی و رانندگی، مالک ماشین سنگین تنها 2 ماه فرصت دارد تا تغییر کاربری مذکور را در خودرو ایجاد کند و مجددا برای تایید تغیرات و اصلاح مدارک به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند در غیر اینصورت پس از این مدت اجازه نامه باطل میگردد، لذا بهتر است تمام تمهیدات تعمیرات و خرید تجهیزات در اسرع وقت انجام شود.

برای اطلاع از موضوع یدک کش خودرو ها کلیک کنید

خودرو و ماشین آلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *