نظافت منزل در مشهد ؛ راهنمای کامل نظافت منزل


شرکت داپ، بهترین مجری نظافت منزل در مشهد، شما را به خواندن مقاله راهنمای کامل نظافت منزل دعوت می‌کند. نظافت منزل کاری است که مادرهای ما، به یک‌چشم بهم زدن انجام می‌دادند. این روزها وقتی به نظافت منزل فکر می‌کنیم، شاید کار ساده‌ای به نظر برسد. اما نکته جالب‌توجه اینجاست که در جزئیات نظافت منزل به مشکل می‌خوریم. به همین دلیل، برای آنکه بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، منزل خود را نظافت کنید، راهنمای کامل نظافت منزل شرح داده‌شده است.

قبل از شروع

همه ما می‌دانیم که، هر کاری پیش‌زمینه خود را دارد. بنابراین اگر می‌خواهید خانه خود را تمیز کنید، باید کارهایی را قبل از شروع به نظافت انجام دهید. آن کارها به شرح زیر است.

آشفتگی و به‌هم‌ریختگی

قبل از اینکه شروع به نظافت ‌کنید، باید به‌هم‌ریختگی و شلوغی خانه را مرتب  کنید. وسایل و لوازمی که کف حال و اتاق‌ها افتاده، روی مبل‌ها جمع شده و هر وسیله‌ای که در جای خودش قرار ندارد، سر جای خود قرار دهید.

برنامه کاری

اگر پس از جمع‌کردن لوازم به‌هم‌ریخته، شروع به نظافت خانه‌کنید، ممکن است تمام طول روز را مشغول به کار باشید و در انتهای روز هم بسیاری از کارها انجام‌نشده باشد. بنابراین، برای اینکه بتوانید یک کار را تا انتها پیش ببرید باید برنامه‌ریزی کامل و دقیقی داشته باشید. این امر نه‌تنها برای تمیز کردن خانه توصیه می‌شود، بلکه در تمام‌کارها، داشتن برنامه باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود.

لیست لوازم موردنیاز

همان‌طور که می‌دانید اگر برای شروع کاری، لوازم کاری ناقص باشد، ممکن است به خاطر کمبود لوازم، دست از کار بکشید و کار را ناتمام رها کنید. بنابراین فهرستی از تمام لوازمی که نیاز دارید را آماده کنید. در ادامه فهرستی از تمام لوازم موردنیاز جمع‌آوری‌شده است.

  • جوش‌شیرین
  • جارو
  • برس
  • مایع ظرف‌شویی
  • پارچه‌های گردگیری
  • شیلنگ
  • دستکش سایز دست شما
  • جارو دستی
  • اسفنج
  • پاک‌کننده چندمنظوره
  • چوب‌پر
  • جاروبرقی به همراه سایر سرهای جارو
  • سرکه سفید
  • شیشه‌پاک‌کن

تمیز کردن سرویس بهداشتی

تمام دوش‌ها، وان حمام، سنگ دستشویی و توالت را بشویید. تمیز کردن سرویس بهداشتی هم چند نکته دارد، در ادامه آن نکات را بازگو خواهیم کرد.

تمیز کردن ابتدایی

برای تمیز کردن اولیه، سرویس بهداشتی باید با پاک‌کننده چندمنظوره را بر روی آن‌ها اسپری کنید. مدتی صبر کنید تا خیس بخورد. همین کار را با کاسه توالت و سنگ دستشویی تکرار کنید. این کار می‌تواند تمیز کردن سرویس بهداشتی را بسیار راحت‌تر کند.
نکته: پایه سنگ دستشویی را فراموش نکنید. حتماً آن را هم اسپری کنید، تا هنگام تمیز کردن سرویس بهداشتی، زمان خود را برای تمیز کردن پایه دستشویی از دست ندهید.

تمیز کردن آینه‌ها، درها و تمام شیشه‌ها

محلولی ترکیبی از آب و سرکه، به‌صورت 50-50 تهیه کنید. این محلول را بر روی تمام آینه‌ها، قاب لامپ‌ها، درها و تمام اسپری کنید. اجازه دهید 30 دقیقه بماند. درصورتی‌که بر روی این سطوح نقاط کثیف‌تری دیدید، هرچند دقیقه یک‌بار محلول سرکه سفید را اسپری کنید.

نکته : در طول 30 دقیقه انتظار برای اثر کردن محلول سرکه سفید، می‌توانید سرویس بهداشتی را تمیز کنید.

نکته 2: پس از 30 دقیقه، می‌توانید با استفاده از یکپارچه سفید، تمام محلول سرکه سفید را از روی آینه‌ها و شیشه‌ها تمیز کنید.

رخت چرک‌ها

تمام پارچه‌هایی که، برای تمیز کردن سرویس بهداشتی استفاده‌شده، به همراه تمام رخت چرک‌ها به ماشین لباسشویی بیندازید. لباس‌ها و پارچه‌ها را با توجه به رنگ و جنس دسته‌بندی کنید. توجه کافی داشته باشید که ماشین لباسشویی را برای تمیز کردن همان دسته تنظیم می‌کنید.

کمدها و کشوهای سرویس بهداشتی

کمدها و کشوها، معمولاً ضدعفونی و تمیز نمی‌شوند. از آن‌ها فراموش نکنید. تمام لوازم را ازآنجا خارج کنید.

با استفاده از جوش‌شیرین، سرکه و آب، می‌توانید یک محلول ضدعفونی‌کننده طبیعی بسازید. از این محلول برای تمیز کردن تمام کمدها و کشوی آینه‌ها استفاده کنید. پس از اسپری کردن این محلول، می‌توانید با یک مسواک قدیمی، می‌توانید برای تمیز کردن کشوها و کمدها استفاده کنید.
پس از تمام شدن کار، با یکپارچه گرم تمام محلول‌هایی که اسپری شده را پاک‌کنید. برای گرم کردن پارچه می‌توانید از اتو استفاده کنید.
لوازمی را که از کشوها و کمدها خارج‌شده را، مجدداً درون آن‌ها بچینید. در این جابه‌جایی تمام لوازم اضافه را دور بریزید.

از همان محلول، برای تمیز کردن فرش جلوی سرویس بهداشتی استفاده کنید. پس از شستشوی آن می‌توانید فرش را با آب گرم بشویید و در معرض تابش آفتاب قرار دهید.
از دستگیره‌ها فراموش نکنید. شما می‌توانید با استفاده از یک دستمال مرطوب و پاک‌کننده چندمنظوره آن دستگیره‌ها را تمیز کنید.

آشپزخانه

همیشه تمیز کردن آشپزخانه، نسبت به سایر قسمت‌های یک‌خانه بیشتر طول می‌کشد. اما اگر بتوانید تمام‌کارهایی که باید در یک آشپزخانه انجام شود را مدیریت کنید، در عرض کمتر 2 ساعت تمام آشپزخانه تمیز خواهد شد. در ادامه راه‌کارهای مدیریت تمیز کردن آشپزخانه را، بازگو خواهیم کرد.

کابینت‌ها

قبل از هر چیز تمام وسیله‌های روی کابینت‌ها را در سر جای خود قرار دهید.

سپس تمام ظروف تمیز شسته شده را، در کابینت‌ها بچینید.

روی کابینت‌ها را دستمال کشیده، تمام چربی‌ها و کثیفی‌های روی آن را تمیز کنید.

ظرف‌ها را بشویید، در جاظرفی قرار داده تا آب آن گرفته شود.

لوازم هر کابینت را بیرون بیاورید، با محلول سرکه سفید، آب و جوش‌شیرین، بکشید. مجدداً لوازم هر کابینت را داخل آن بچینید و به سراغ کابینت بعدی بروید.

نکته: به خاطر داشته باشید، قبل از اینکه ظروف را داخل کابینت‌ها بگذارید، روزنامه‌ای به‌اندازه کابینت برش زده، تا از کثیفی ظروف جلوگیری کند.

ظرف‌های شسته شده تاکنون خشک‌شده‌اند. آن‌ها را نیز در کابینت‌ها قرار دهید.

یخچال

تمام مواد غذایی را از یخچال و فریزر خارج کنید، بر روی کابینت بچینید. یخچال و فریزر را از برق بکشید، 30 دقیقه منتظر بمانید. در طول مدت این 30 دقیقه می‌توانید به سراغ گاز و فر بروید، این مرحله در ادامه توضیح داده‌شده است.
پس از گذشت 30 دقیقه، محلول سرکه سفید و آب تمام قفسه‌ها و تمام سطوح داخل، دیواره‌ها، داخل درها و دستگیره‌های یخچال را اسپری کنید. 7 تا 10 دقیقه منتظر بمانید.

با یک دستمال و مقداری آب گرم، تمام سطوح را تمیز کنید.
اگر برخی از قفسه‌ها بیش‌ازحد کثیف هستند، می‌توانید آن‌ها را با آب و مایع ظرف‌شویی بشویید. در این صورت حتماً با یک دستمال آن‌ها خشک‌کنید. نیازی نیست بگذارید تا خشک شوند. در این صورت زمان زیادی را از دست خواهید داد.
در مدت‌زمان 7 تا 10 دقیقه‌ای که منتظر هستید محلول بر روی کثیفی‌های داخل یخچال عمل کند، روی یخچال را تمیز کنید. کمی آب بر روی آن اسپری کنید، با یک دستمال آن‌ها را تمیز کنید.

پس‌ازآن اتمام کار، مواد غذایی را داخل فریزر بچینید.

فر، مایکروفر

برای تمیز کردن مایکروفر، می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط‌کنید. آن را برای مدت 5 دقیقه در ماکروویو قرار دهید. بخار محلول، بقایای مواد غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و پاک کردن آن را آسان‌تر می‌کند.

برای تمیز کردن فر، می‌توانید با مخلوط کردن 5 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین، 5 قطره مایع ظرف‌شویی و 4 قاشق غذاخوری سرکه محلولی درست کرده و بر روی تمام فر اسپری کنید. بگذارید 7 تا 10 دقیقه بماند. سپس با یک اسفنج یا یک فرچه آن‌ها را تمیز کنید. برای لکه‌های اضافی چربی، می‌توانید از محلول سرکه سفید و آب استفاده کنید. با این تفاوت که، مقداری جوش‌شیرین به آن اضافه کنید. لکه‌های چربی از بین خواهد رفت.

گاز و هود

فیلترهای هود را خارج کنید، آن‌ها را داخل ظرفی قرار داده و محلول پاک‌کننده چندمنظوره را، بر روی آن اسپری کنید. اسپری کردن بر روی فیلترها را هر 5 دقیقه یک‌بار تکرار کنید. آخرین قطعه‌ای که باید در جای خود قرار بگیرد، فیلتر های هود است.

برای زمان‌بندی بهتر، ابتدا رویه و شعله‌پخش‌کن‌ها را، بر روی ظرف‌شویی قرار دهید. پاک‌کننده چندمنظوره را بر روی آن‌ها اسپری کنید. این محلول را بر روی خود گاز، دسته فر و شیشه روی آن نیز اسپری کنید. چند دقیقه اجازه دهید تا خیس بخورد.

محلول آب، سرکه سفید و جوش‌شیرین را بر روی هود اسپری کنید. بر روی قسمت‌هایی که چربی بیشتری جمع شده‌اند، هرچند دقیقه یک‌بار اسپری زدن را تکرار کنید.

با یکپارچه مرطوب به آب گرم، روی گاز را تمیز کنید. رویه و شعله‌پخش‌کن را با پارچه گرم و مرطوب تمیز کنید آن‌ها را بر روی گاز قرار دهید.

فیلترهای هود را با آب و مایع ظرف‌شویی تمیز کنید، با پارچه خشک‌کنید و بر سر جای خود قرار دهید.

میز ناهارخوری یا قسمت پیشخوان

برای تمیز کردن میز ناهارخوری و پیشخوان، کافی است کمی شیشه‌پاک‌کن بر روی اسپری کنید. سپس با یکپارچه خشک، بر روی آن بکشید.

نظافت منزل در مشهد، از ابتدا تا انتها با شرکت داپ

حال و پذیرایی

تمیز کردن حال پذیرایی از سایر قسمت‌هایی که به آن پرداخته‌ایم، ساده‌تر است. در ادامه تمام نکات را در آن مورد بازگو خواهیم کرد.

مبل و کاناپه

همه بالشتک‌ها را از روی کاناپه‌ها و صندلی‌ها، برداشته و فضای زیر را با جاروبرقی جارو کنید. به گوشه و کنارهایی که ممکن است خرده‌ریزها یا گردوغبار گرفته باشد، توجه داشته باشید. برای تمیز کردن مبل‌ها، در صورت امکان، می‌توانید از بخار شوی استفاده کنید. با استفاده از بخارشوی تمام مبل‌ها و کاناپه شما سفید و روشن خواهد شد.
همچنین می‌توانید از شامپو فرش نیز، برای تمیز کردن مبل‌ها استفاده کنید.

زیر مبل‌ها و کاناپه را با جاروبرقی تمیز کنید.

فرش، قالی و موکت

برای تمیز کردن فرش و قالی خانه، راهکارهای زیادی ارائه‌شده است. برای این کار شما می‌توانید هم از شامپو فرش، آب و سرکه سفید و یا بخار شوی استفاده کنید.
برای تمیز کردن مو و پرزهای روی فرش، قالی و موکت، می‌توانید از غلتک پرز بردار جاروبرقی یا جارو دستی استفاده کنید.

پرده و شیشه

برای تمیز کردن پرده، می‌توانید از جاروبرقی یا بخارشو استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از یک چهارپایه استفاده کنید.
برای تمیز کردن شیشه‌ها، می‌توانید از شیشه‌پاک‌کن کمک بگیرید.

سایر اشیاء داخل حال و پذیرایی

برای تمیز کردن این اشیاء، می‌توانید از چوب‌پر استفاده کنید. برای تمیز کردن اشیائی مانند تلویزیون و یا دی‌وی‌دی پلیر، به‌راحتی می‌توانید از چوب‌پر استفاده کنید. اما برای تمیز کردن سایر اشیاء، مانند مجسمه‌های تزئینی و قاب عکس، بااحتیاط بیشتری از چوب‌پر استفاده کنید. چراکه ممکن است از ارتفاع سقوط کرده و بشکند.
توجه داشته باشید که، برای تمیز کردن گوشه‌ها، و فرورفتگی‌هایی که با چوب‌پر تمیز نمی‌شوند می‌توانید از یک مسواک استفاده کنید.

نظافت منزل در مشهد، در کوتاه ترین زمان ممکن و بهترین کیفیت

اتاق‌خواب

ملحفه‌ها و روبالشی‌ها را به ماشین لباس‌شویی بریزید

بر روی تشک‌ها ضربه بزنید تا خاک آن‌ها بیرون بیاید. می‌توانید با استفاده از جاروبرقی، لای تشک و تمام گردوغبار اطراف را تمیز کنید.

 کمدها و کف

تمام لوازم زیر تخت را خارج کنید. آنجا را با جاروبرقی تمیز کرده، سپس تمام لوازم را گردگیری کرده و آن‌ها را سر جای خود برگردانید. حتماً زیر کمدها و زیر تخت را توجه ویژه داشته باشید.
می‌توانید برای تمیز کردن روی کمد، از محلول سرکه سفید و آب استفاده کنید. این محلول می‌توانید تمام لکه‌ها را از بین ببرید.

توجه داشته باشید که از گوشه‌ها و لوازم بالای کمد غافل نشوید.

کمد لباس‌ها

تمیز کردن کمد لباس‌ها ساده است. اما چند نکته ساده دارد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

لباس‌های اضافه

قبل از هر چیزی ابتدا باید از شر لباس‌های اضافه خلاص شوید. برای این کار باید، تمام لباس‌های خود را از کمد خارج کنید. تمام لباس‌هایی که در 2 سال گذشته استفاده‌نشده را به فروش بگذارید، یا به مستحق ببخشید.

فصل‌بندی

اگر در یک‌فصل گرم مشغول به تمیز کردن کمد لباس‌های خود هستید، لباس‌های مربوط به فصل سرد را در انتهای کمد بچینید. اما اگر در فصل سرد مشغول به این کار هستید، این کار را برای لباس‌های فصول گرم را انجام دهید.

تمیز کردن کمد لباس

با جاروبرقی، تمام قسمت‌های کمد لباس را تمیز کنید. تارهای عنکبوت را از بین ببرید. از گوشه‌ها و گردوغباری که بر روی آن‌ها نشسته فراموش نکنید.

کشو کمد

تمام لوازم داخل کشو را خارج کنید. کشو را تمیز کنید. تمام لوازم را گردگیری کنید، سپس دوباره داخل کشو آن‌ها را بچینید.

نظافت منزل در مشهد، با تخفیف‌های شرکت داپ

محل ورودی

تمیز کردن محل ورودی بسیار راحت است. برای این کار، باید هر وسیله‌ای را که برمی‌دارید، گردگیری کرده و محل آن را نیز، با پاک‌کننده چندمنظوره تمیز کنید.
از گوشه‌ها، جالباسی‌ها، و گوشه جاکفشی فراموش نکنید.

نظافت منزل در مشهد

گاهی ما، برای تمیز کردن منزل خود هیچگاه وقت کافی نداریم. به همین دلیل، معمولا به همان فضای همیشگی عادت می کنیم. بهم ریختگی و شلوغی خانه، تاثیر فراوانی بر روحیه انسان دارد. به همین دلیل، کثر اوقات افسرده بوده و حس شادابی و طراوت را، نخواهیم داشت.
برای نظافت منزل در مشهد، می توانید با شرکت داپ تماس بگیرید. شرکت داپ یکی از بهترین شرکت های خدمات روزانه در مشهد است. با نصب اپلیکیشن داپ می توانید از بهترین تخفیف ها و جدیدترین خدمات روزانه مطلع شوید.

خانه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *