تشریفات مراسم عروسی در مشهد

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

تشریفات مراسم عروسی در مشهد


تشریفات مراسم عروسی در مشهد یکی از مهم ترین مراسم هایی است که برای هر فردی در شب عروسی اش بسیار مهم است که آبرو مندانه و زیبا برگزار شود.

عروسی از مهم ترین اتفاقات در زندگی هر شخصی است که به صورت یکی از بهترین خاطرات و بعضا بدترین اتفاقات دوران زندگی زناشویی در یادها باقی می ماند.

ما ایرانی ها توجه خاصی به برگزاری این مراسم داریم و در هریک از شهرهای ایران به مراسم عروسی توجه ویژه ای داریم.

مراسم عروسی

ازدواج از مهمترین وقایع در زندگی هست که به جشن شروع زندگی مشترک زن و مرد یا دختر و پسر، عروسی گفته می شود. بعضی از شهرهای ایران برای این جشن توجه ای خاص قائل هستند و به مدت هفت شبانه روز به جشن و پای کوبی مشغول میشوند. این خصلت در ما ایرانی ها ناشی از گذشته غنی ما در ازدواج است که برای مراسم عروسی ارزش ویژه ای قائل هستیم.

چرا که پیشینیان ما نیز مراسم عروسی برایشان بسیار ارزشمند بوده و جشن های بزرگی برای شروع زندگی مشترک بر پا میداشتند.

اما امروزه شاهد تغییرات زیادی در برگزاری این جشن هستیم، مانند کاستن از تعداد روزهای برگزاری جشن عروسی که از هفت روز به یک روز کاسته شده یا کاهش و یا حذف رسم و رسومات قبل از رسیدن به روز جشن عروسی و…

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

از تفاوت های مهم مراسم عروسی قدیم با جدید، برگزاری این جشن در باغ تالار ها، تالار یا باغ ها بجای برگزاری در خانه است و برای این منظور باید برنامه ریزی دقیق داشت چراکه برگزاری جشن در تاریخ اعیاد بسیار مرسوم است و باید از چندین ماه قبل با دادن هزینه ای به نام بیعانه تالار یا باغ را برای جشن عروسی رزرو کرد.

به تبع ان باید برای زمان رفتن به ارایشگاه عروس و داماد برنامه ریزی داشته باشند و چیزی که الان بسیار مد شده، رزرو وقت و هماهنگی با اتلیه جهت عکس برداری و فیلم برداری هست تا کلیپ عروس و داماد برای پخش در مراسم شب عروسی اماده باشد.

مراسم عروسی مراسمی است که توسط داماد برای بردن عروس خود به خانه اش برگزار می شود. این مراسم در هر کشوری و حتی در بسیاری از شهرهای ایران متفاوت است. اما در حال حاضر در ایران اصولا رسم بر این است که عروس و داماد در صبح روز عروسی به آرایشگاه می روند. بعد از آماده شدن داماد با ماشین گل زده و دسته گل عروس به دنبال عروس که معمولا لباس سفید بر تن دارد، می رود و با هم به سمت آتلیه یا محل برگزاری مراسم می روند و تا نیمه های شب به جشن و پایکوبی می پردازند. در پایان مراسم عروس دسته گل خود را پرتاب می کند و بر اساس یک باور قدیمی دختری که گل را می گیرد عروس بعدی خواهد بود. بعد از اتمام مراسم، مهمانان، عروس و داماد را تا منزلشان بدرقه می کنند و پدر عروس دست عروس و داماد را در دست هم می گذارد و برای آنان زندگی طولانی توام با شادی و سعادت و برکت آرزو می کند.

در ادامه به رسومات برخی از شهرهای ایران که امروزه هم به ان عمل میشود اشاره کوتاهی میکنیم، با ما همراه باشید.

مراسم عروسی در تهران

در تهران قدیم دختران با رد شدن از کمان پنبه زنی، تکاندن سفره عقد بر سر خود، برداشتن از حنای سر عروس، سبزه گره زدن، خوردن نقل عروسی و… سعی در باز کردن بخت خود برای ازدواج داشته اند. همچنین برداشتن یک وسیله از منزل داماد در شب عروسی که به منزله مسلط شدن عروس بر داماد است، از جمله این اعمال خرافی است.

مراسم عروسی در یزد

یکی از رسم هایی که در گذشته در یزد مرسوم بوده و امروزه هم تا حدودی مرسوم است رسم گردو شکستن است که در ظهر جمعه هر هفته انجام می شود به این شکل که دختران دم بخت یک کیسه گردو یا بادام و یک عدد قفل را که بسته اند همراه پیرزن یا زنی که نزدش قرآن می خواندند بر می داشتند و به طرف مسجد جامع راه می افتادند.

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

وقتی به نزدیکی مسجد می رسیدند، مقداری قند، نبات یا شیرینی را به عنوان هدیه و کام شیرینی به خادم مسجد می دادند و خادم در ورودی مسجد را برای آنها باز می کرد تا بتوانند مراسم گردو شکستن را انجام دهند.

مراسم عروسی در عشایر

شاخصه اصلی عروسی عشایر ساز و دهل است که در بین عشایر به ساز و لوطی مشهور است و در برنامه های مختلف از جازی برون گرفته تا پایان عروسی محفل را گرم و شاد نگه می دارد. یکی از آیین های رایج در عروسی ترکه بازی است که طی آن در حالی که ساز و دهل نواخته می شود مردان به صورت دایره ای جمع می شوند و بازیکنان را که در وسط قرار دارند مشاهده تشویق می کنند. یکی چوب دستی تهیه شده از چوب ارژن یا انار و دیگری چوب بلندی برای حفاظ و دفع ضربه در دست دارد و در فضای بین جمعیت با حرکاتی می گردندو کسی که ترکه در دست دارد پای حریف را نشانه می رود که او نیز با جابجا کردن چوبی که در دست دارد سعی میکند ضربه را دفع کند. پس از انجام مراسم و صرف شام و تمام شدن ترکه بازی تعدادی از بزرگان و میهمانان داماد به اتفاق داماد به منزل عروس رفته و طی مراسمی همراه با ساز و آواز او را به منزل داماد می آورند.

وقتی عروس به منزل داماد رسید، از ورود به منزل خودداری می کند و فامیل عروس درخواست پا انداز می کنند که داماد یا پدرش تعدادی گوسفند را به عنوان پا انداز به نام عروس می کند که به آن پا انداز می کنند.

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

دو سه شب که از عروسی گذشت خانواده داماد و خانواده عروس و تعدادی از فامیل به نوبت عروس داماد را میهمان کرده و هدیه ای شامل گوسفند یا لوازم منزل یا…. به آنها می دهند.

وقتی عروس و داماد به منزل والدین عروس به میهمانی می روند ، موقع برگشت به شکلی که افراد عروس متوجه نشوند ، چیزی از منزل آنها بر می دارد و با خود می برد و بعد به آنها اعلام می کنند و در صورت نیاز بر می گردانند.

یکى از ویژگى‌هاى عروسى در بین کردهاى عشایر، شب‌نشینى سنتى است که پیش از برگزارى جشن اصلى عروسى ترتیب داده مى‌شود. این شب‌نشینى‌ها تا سال‌هاى اخیر بسته به بضاعت مالى خانواده‌هاى عروس و داماد بین سه تا هفت شب ادامه داشت، اما امروز به دلایلى به یک الى دو شب و گاهى به سه شب یا بیشتر محدود شده است.

مراسم عروسی در کردستان

در روز عروسی ضمن انجام رقص و پایکوبى و دادن نهار به مهمانان نزدیک،در هنگام عصر داماد در حالى که تعدادى از مهمانان خصوصاً دختران و پسران جوان وى را همراهى مى‌کنند، به طرف خانه عروس حرکت مى‌کنند و پس از صرف چاى و شیرینى و کسب اجازه از والدین عروس، وى را به خانه داماد مى‌‌آورند و در اینجا شادى و نشاط حاضران به اوج خود مى‌رسد.

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

عروس و داماد پس از ورود به محل برگزارى مراسم، وارد حلقه رقص شده و طبق یک سنت دیرینه هر یک به نوبت سر چوبى را در دست مى‌گیرند و در حالى که جمع زیادى از دختران و پسران آنان را همراهى مى‌کنند، دقایقى به آرامى به پایکوبى مى‌پردازند. با رقص عروس و داماد، مبالغ هنگفتى از محل شاباش‌ها نصیب نوازندگان مى‌شود.

با پایان یافتن جشن عروسى و پس از گذشت یک هفته، کلیه دعوت‌شدگان دو طرف به استثناى مردان و پسران، در منزل داماد جمع مى‌شوند و با برگزارى مراسم دیگرى که گستردگى مراسم شب‌نشینى و عروسى را ندارد، هدایاى خود را که عمدتاً شامل پول نقد است به عروس و داماد اهداء مى‌کنند. این هدایا که در اصطلاح محلى «هفته» گفته مى‌شود با هدف کمک به تشکیل زندگى جدید زوج‌هاى جوان و جبران هزینه‌هاى عروسى آنان ارائه مى‌شود و هر کسى تلاش مى‌کند که هدیه‌اش ارزشمندتر از هدیه دیگرى باشد.

مراسم عروسی در کرمانج های خراسان شمالی

با سپری شدن دوران نامزدی، برداشت محصول، بازگشت ایل از قشلاق و گاهی ییلاق، معمولا بهترین زمان برای عروسی‌های کرمانجی است. قبل از آغاز رسمی‌عروسی داماد جهیزیه را خریده است. خانواده دختر نیز با دوختن تشک و لحاف و جاجیم و قالی و… جهیزیه دخترشان را آماده کرده اند. تا آغاز عروسی چیزی نمانده است. در مراسمی‌مختصر و کوچک نزدیکان داماد جمع می‌شدند با ترتیب دادن شامی، تقسیم کار می‌شود و گروهی از جوانان فردای آن روز برای تهیه هیزم عروسی دست به کار می‌شوند

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

گروهی کار خبررسانی را انجام می‌دهند و گروهی به دنبال هماهنگی عاشق ها، امکانات پخت وپز عروسی می‌روند. عروسی معمولا یک شبانه روز است از عصر شروع می‌شود و تا عصر روز بعد ادامه دارد این لیست حسنه باعث می‌شود شادمانی همچنان باشد. غمها رنگ ببازند. طولانی شدن عروسی به همراه نوازندگی هنرمندان چیره دست آبشار بلندی بود که غبار حزن و اندوه را از لوح جانها می‌زدود، و سرزندگی کردهای دل داده‌ ی ایل و کوه و قبیله شاید ریشه در این شادمانی های مداوم دارد.

گاهی وقتها هم پیش میاد که این خوشایند ترین اتفاق زندگی، تبدیل به خاطره ای تلخ میشود..

بهتر آن است که با تلاش و برنامه ریزی کافی و درست بگذاریم بزرگ ترین جشن زندگی هر فرد، همواره به صورت بهترین جشن باقی بماند.

تشریفات مراسم عروسی در مشهد

اگر شما هم میخواهید که مراسم عروسی شما، بسیار خوب و زیبا برگزار شود میتوایند از سامانه هوشمند خدمات روزانه داپ کمک بگیرید.

برای استفاده از این خدمات تشریفات مراسم عروسی در مشهد میتوانید اپلیکیشن داپ را نصب کرده و از قسمت پذیرایی و تشیرفات، تشریفات مراسم عروسی در مشهد را انتخاب کرده و مراسم عروسی خود را با کمک از این اسن سامانه بسیار آبرومندانه و زیبا برگزار کنید تا خاطره خوبی از شب عروسی شما برایتان باقی بماند.

تشریفات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *