کله پاچه

کله پاچه


کله پاچه

یکی از غذا های بومی خاورمیانه و به خصوص ایران میباشد . تمیز کردن کله پاچه کار سختی نمیباشد و تنها از چند مرحله ساده تشکیل میشود .

الف ) پاک کردن کله کله پاچه

برای موزدایی کله‌ پاچه در ابتدا در یک قابلمه بزرگ آب را جوش داده و سپس کله را در آن قرار دهید . چند دقیقه صبر کنید تا موهای کله‌ پاچه کاملاً سست شوند . بعد از سست ‌شدن موهای کله کله ‌پاچه آن را با چاقو یا با دست می‌توانید به‌راحتی جدا کنید . اگر کله مورد نظر تازه باشد موهای آن به ‌راحتی بعد از در آوردن از آب جوش به راحتی جدا می‌شوند و سست می‌ باشند .

پس‌ از این‌ که موها را جدا کردید برای از بین بردن موهای ریز باقیمانده با استفاده از یک کپسول فشارقوی و در صورت نداشت کپسول توسط اجاق ‌گاز کله را اسموکت کنید . اسموکت همان رو سوز کردن می‌ باشد . بعد از اسموکت کردن باید گوش‌های کله‌پاچه را جدا کنید به علت اینکه گوش‌های کله ‌پاچه قابل خوردن نمی‌باشد . سپس از پشت کله ‌پاچه شلنگ را وارد مجرای نای کرده و آب را با فشار زیاد به سمت بینی و نای آن وارد کنید تا کاملاً کله ‌پاچه تمیز شود .

در آخر با یک برس یا مسواک زبر بر روی زبان و دندان آن بکشید تا تمیز شوند . اگر دوست ندارید دندان گوسفند را میتوانید می‌توانید دندان‌های آن را با انبردست بکشید .

ب ) پاک کردن پاچه کله پاچه

بعد از تمیز کردن کله کله‌ پاچه‌ نوبت به پاچه کله ‌پاچه می‌ باشد پاچه کله‌پاچه هم مانند کله کله ‌پاچه میباشد . ولی یک فرق‌هایی دارد مرحله اول ابتدا پارچه‌ها را در آب جوش قرار بدهید . سپس موهای آن را با چاقو یا دست بکنید . سپس پاچه را در دست بگیرید . با چاقو سم آن را دربیاورید سم  پاچه کله ‌پاچه مانند کفش می‌باشد و شما به راحتی می‌توانید آن را جدا جدا کنید و نیازی به بریدن آن توسط چاقو نمیباشد .

تنها کافیست چاقو را بین سم و پاچه قرار بدهید و داخل ان مجرا کنید . سپس به راحتی میتوانید سم را جدا کنید .  سپس پاچه‌ها را با روش اسموکت جدا کنید .  به ‌آرامی روی پوست گوسفند چاقو را بکشید تا لایه سوخته آن خراشیده شود . تا کیسه مویی که موجود در زیر پوست پاچه کله‌ پاچه می‌باشد را با چاقو خارج کنید . اگر آن‌جا مویی هم هست آن‌ها را بسوزانید تا هیچ مویی باقی نماند .

پس ‌از طی مراحل بالا برای پاک کردن کله ‌پاچه در یک قابلمه بزرگ آب سرد بریزید و کله‌پاچه را به مدت نیم ‌ساعت در آن قرار دهید سپس با چاقو به ‌آرامی روی سطح کله و پاچه‌ها بکشید به علت اینکه اگر آثار سوختگی روی آن است از بین برود .

مواد لازم برای طبخ کله‌ پاچه

1 ) یکدست کله‌پاچه که شامل یک کله و چهار پارچه می‌باشد

2 ) زردچوبه یک قاشق چای‌ خوری

3 ) فلفل قرمز یک قاشق چای خوری

4 ) سیر پنج حبه

5 )  پیاز پنج عدد

6 )برگ بو یک یا دو عدد

7 ) پودر پیاز

8 ) آب به مقدار لازم

طبخ کله پاچه

بری طبخ کله پاچخ ابتدا باید آن را کاملا بشویید که درباره آن توضیح دادیم سپس باید کله پاچه پاک شده و تمیز را درون قابله بریزیم و مواد مورد نیاز که گفته شد که شامل یکدست کله‌پاچه که شامل یک کله و چهار پارچه می‌باشد . زردچوبه یک قاشق چای‌ خوری ، فلفل قرمز یک قاشق چای خوری ، سیر پنج حبه ، پیاز پنج عدد ، برگ بو یک یا دوعدد ، پودر پیاز ، آب به مقدار لازم .

باید کله پاچه ، ادویه جات ، پیاز های نصفه شده ، سیر های نصفه شده و برگ بو را در غذا بریزیم . سپس باید آب بریزیم. باید توجه داشته باشید باید به میزانی آب بریزید که کاملا کله پاچه را بپوشاند . به عبارتی دیگر کله پاچه را دیگر نتوانید ببینید . اول شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید . سپس شعله را کم کم کنید و بین 5 تا 6 ساعت صبر کنید تا کله پاچه آماده شود .

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *