فرد صنفی

فرد صنفی


درباره فرد صنفی باید گفت فردی که دارای واحد صنفی یا اشتغال می باشد که برای راه اندازی آن جا پروانه کسب دریافت کرده . تمام مراحل قانونی و مالی آن را طی نموده فرد صنفی می گویند .

ماده 12

افراد صنفی موظف‌ اند قبل ‌از تأسیس هر نوع واحد صنفی یا اشتغال به کسب و حرفه نسبت‌ به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

آیین‌ نامه اجرایی نحوه صدور، تمدید و تعویض پروانه کسب موقت و دائم موضوع این ماده ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم ‌الاجراء شدن . این قانون توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه شد . پس‌از تأیید هیأت عالی نظارت به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید .

طبق این قانون تبصره ۱ این ماده حذف شده در سال 1392

تبصره ۲

کلیه دستگاه‌هایی که اتحادیه‌ها برای صدور پروانه کسب از آن‌ها استعلام می‌کنند . موظف‌اند ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ دریافت استعلام نظر قطعی و نهایی خود را اعلام دارند . عدم اعلام نظر در مهلت مقرر به منزله نظر مثبت است.

 تبصره 3

صدور بیش‌از ۱ پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای ۱ یا چند محل کسب به ‌شرط معرفی مباشر . براساس آیین‌ نامه اجرایی موضوع این ماده بلامانع است.

تبصره ۴

درصورتی‌که چند نفر ۱ واحد صنفی را به‌ صورت مشترک اداره کنند . به ‌طور مشترک مسئولیت امور واحد را عهده‌دار خواهند بود.

 تبصره 5

در صورت عدم فعالیت بیش‌از ۶ ماه واحد صنفی ، بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل کسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه کسب . یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به‌غیر ویر بود اتحادیه موظف است . پس‌از اخطار 15 روزه به واحد صنفی مزبور پروانه کسب را ابطال کند.

 ماده ۱۳

صدور پروانه کسب برای مشاغل تخصصی و فنی مستلزم اخذ پروانه تخصصی و فنی از مراجع ذی‌ربط به وسیله متقاضی است . اگر متقاضی واجد شروط لازم برای اخذ پروانه تخصصی و فنی نباشد. حضور ۱ نفر شاغل دارنده پروانه تخصصی و فنی در واحد صنفی برای صدور پروانه کسب الزامی است .

تبصره 1

انواع مشاغل تخصصی و فنی به‌ شرح آئین ‌نامه‌ای خواهد بود . که توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت و با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ ربط و نظرخواهی از مجامع امور صنفی مراکز استان‌ها تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید.

 ماده ۱۴

افراد صنفی مکلف‌اند در هر سال حق عضویت اتحادیه ذی‌ربط را بپردازند.

ماده 15

افراد صنفی عرضه‌کننده کالاها و خدمات مکلف‌اند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه ، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به‌طور روشن و مکتوب و به گونه‌ای که برای همگان قابل‌رؤیت باشد اعلام کنند .

تبصره ۱

هر فرد صنفی در مقابل دریافت بها اجرت یا دستمزد باید صورت‌ حسابی . شامل نام و نشانی واحد صنفی، تاریخ، مبلغ دریافتی و نوع و مشخصات کالاهای فروخته‌شده یا خدمات انجام‌شده را به مشتری تسلیم دارد .

تبصره ۲

اتاق اصناف شهرستان می‌تواند با تصویب کمیسیون نظارت مرکز استان ، بعضی از صنوف یا مشاغل را تا مبلغی معین . یا برخی دیگر را که دادن صورت ‌حساب برای آن‌ها مشکل است، از دادن صورت‌حساب معاف کند.

 

 

 تبصره 3

افراد صنفی که کالاهای خود را به‌صورت کلی عرضه می‌دارند . باید از صورت‌حساب‌های چاپ‌شده استفاده کنند و مشخصات خریدار را نیز در آن بنویسند.

 تبصره‌ ۴

فرد صنفی، مسئول انطباق کیفیت و کمیت هر نوع کالای عرضه‌شده یا خدمات ارائه گردیده با وجه یا اجرت دریافتی منجر مندرج در صورت‌حساب است .

ماده ۱۶

صاحب اماکن عمومی به تشخیص اتاق اصناف شهرستان و تصویب کمیسیون نظارت مکلف‌اند .

الف

فهرست قیمت غذا و مواد غذایی را که برای مصرف مشتریان ارائه می‌شود . در برگه‌های مخصوص تهیه و در دسترس مشتریان قرار دهند و بر مبنای آن صورت‌حساب به مشتری تسلیم دارند.

ب

نرخ اغذیه و مواد غذایی خود را در تابلو مخصوص در محل کسب به نوعی که در معرض دید همگان باشد نصب کنند .

ماده ۱۷

افراد صنفی مکلف‌اند قوانین و مقررات جاری کشور ازجمله قوانین و مقررات صنفی ، انتظامی، بهداشتی، ایمنی، حفاظت فنی و زیباسازی محیط کار و دستورالعمل‌های مربوط به نرخ‌گذاری کالاها و خدمات را که از سوی مراجع قانونی ذی ‌ربط ابلاغ می‌گردد رعایت و اجرا کنند .

تبصره ۱

افراد صنفی مکلف‌اند پیش‌از به‌کارگیری کسانی که برای انجام دادن خدمات به منزل و اماکن مراجعه می‌کنند . مراتب را به اتحادیه اطلاع دهند تا اتحادیه پس‌از اخذ نظر نیروی انتظامی . نسبت‌به صدور کارت شناسایی عکس‌دار با درج تخصص اقدام لازم را به عمل آورد .

تبصره 2

افراد صنفی مجاز نیستند برای جلب مشتری درباره محصولات کالاها یا خدمات برخلاف واقع تبلیغ کنند . غیر این صورت مطابق ماده ۶۸ قانون با آن‌ها رفتار خواهد شد .

 

نتیجه

همانطور که توضیح دادیم فرد یا افراد صنفی شغل سخت و پر درد سری را قبول میکنند . اگر در مدیریت یک صنف شراکتی باشد و چند نفر باشند حتی اگر یک فرد توسط آن صنف جرم کرده باشد تمام آن صنف مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت .

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *