قانون کار

قانون کار


در رابطه با قانون های کار مرتبط با بهداشت حرفه‌ای باید گفت .

قوانین مختلفی وجود دارد و مواد مختلفی درباره این قانون مهم در کشور  وجود دارند .

 ماده ۸۵ قانون کار

برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای‌عالی حفاظت فنی جهت تامین حفاظت فنی توسط وزارت بهداشت، درمان و آزمایش پزشکی جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت‌کار و کارگر و محیط کار تدوین می‌شود، برای کلیه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

تبصره:

کارگاه‌های خانوادگی نیز مشمول مقررات این مواد بوده و مکلف به رعایت اصول ایمنی و بهداشت ‌کار می‌باشند.

ماده 90:

کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند لوازم حفاظت فردی و بهداشتی را وارد یا تولید کنند باید مشخصات وسائل را حسب مورد همراه با نمونه‌های آن وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارسال دارند و پس‌از تایید به ساخت یا وارد کردن این وسایل اقدام نمایند.

ماده 91:

کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلف‌اند براساس مصوبات شورای‌عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به آنان بیاموزند و درخصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند.

افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشت فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوط به کارگاه می‌باشد.

ماده 92:

کلیه واحدهای موضوع این ماده ۸۵ این قانون که شاغلین در آن‌ها به اقتضای نوع کار در معرض بروز بیماری‌های ناشی از کار قرار دارند باید برای همه افراد مذکور پرونده پزشکی تشکیل دهند و حداقل سالی یک‌بار توسط مراکز بهداشتی‌درمانی از آن‌ها معاینه و آزمایش‌های لازم را به عمل آورند و نتیجه را در پرونده مربوطه ضبط نمایند.

تبصره ۱:

چنانچه با تشخیص شورای پزشکی نظر داده شود که فرد معین شده به بیماری ناشی از کار مبتلا یا در معرض ابتلا باشد، کارفرما و مسئولین مربوطه مکلف‌اند کار او را بر اساس نظریه شورای پزشکی مذکور بدون کاهش حق‌السعی در قسمت مناسب دیگری تعیین نمایند.

ماده ۹۳:

به‌منظور جلب مشارکت کارکنان و نظرات بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها در کارگاه‌هایی که وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ضروری تشخیص دهند کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار تشکیل خواهد شد.

تبصره ۱:

کمیته مذکور از افراد متخصص در زمینه حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای و امور فنی کارگاه تشکیل می‌شود و از بین اعضا ۲ نفر شخص واجد شرایطی که مورد تأیید وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند تعیین می‌گردند که وظیفه‌شان برقراری ارتباط میان کمیته مذکور با کارفرما و وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد .

ماده ۹۵ قانون کار

مسئولیت اجرای ضوابط فنی و بهداشتی کار و مقررات کار برعهده کار فرما می‌باشد . واحدهای موضوع ذکر شده در ماده ۸۵ این خواهد بود . هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه‌ای رخ دهد . شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی نیز مجازات‌های مندرج در این قانون مسئول می‌باشد . که به آن‌ها در مقاله ای جداگانه  پرداخته‌ایم.

 تبصره ۱

کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون موظف هستند . کلیه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه‌ای که فرم آن از طریق وزارت کار و امور اجتماعی اعلام می‌گردد . ثبت و مراتب را سریعاً به‌صورت کتبی به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی محل برسانند.

تبصره‌ ۲

چنانچه مدیران واحدهای موضوع یا کارفرمایان واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون برای حفاظت فنی و بهداشت‌کار وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگر قرار داد و کارگر با وجود آموزش‌های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آن‌ها استفاده نماید کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت. که در صورت بروز اختلاف، رأی هیأت حل اختلاف نافذ خواهد بود .

ماده ۹۶:

تبصره ۱ :

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه‌ریزی . کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت‌کار و درمان کارگری بوده و موظف است . اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

ماده ۹۸:

بازرسان کار و کارشناسان بهداشت در حدود وظایف خویش حق دارند . بی‌هیچ اطلاع قبلی در هر موقع از شبانه‌روز به مؤسسات مشمول ماده ۸۶ قانون وارد شده و به بازرسی بپردازند. پس با توجه به این قانون بازرسان کار و کارشناسان بهداشت می توانند بدون هیچ اطلاع قبلی وارد محل کار یا صنف شما شوند ، آن‌ها نیز می‌توانند به دفاتر و مدارک مربوط در مؤسسه مراجعه و در صورت لزوم از تمام یا قسمتی از آن‌ها رونوشت تحصیل نمایند و حاصل کنند .

در رابطه با قانون بهداشت کار حرفه ای نکات مهم و بسیاری به آنها اشاره شد . می توانید با خرید کتاب در رابطه با این موضوع مهم بیشتر تحقیق کنید و نکات مهمی را مطالعه بفرمایید .

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *