نحوه پیوند زدن درختان

نحوه پیوند زدن درختان


نحوه پیوند زدن درختان یکی از عواملی است که قبل از پیوند زدن هر درخت باید به درستی در مورد آن تحقیق کنیم و نحوه صحیح پیوند زدن درخت را یاد داشته باشم تا به درخت مان آسیبی وارد نکینیم .

در این مطلب، به شما نحوه صحیح پیوند زدن درختا را آموزش میدهیم و همچنان مزایا پیوند زدن و بهترین زمان و فصل های برای پیوند زدن درختان را معرفی میکنیم.

چرا درخت خود را پیوند بزنیم؟

پیوند زدن درختان مزایا و معایبی دارد. که در زیر مزایای پیوند زدن درختان را معرفی و بررسی کرده ایم.

نحوه پیوند زدن درختان

ثمره دهی زود تر درختان

از مزایای پیوند زدن درختان، به اولین نمته ایی که میتوانیم اشاره کنیم، حثمر دهی زود تر از موعد درخت  است که اگر قصد اینرا داریم که درخت مورد نظر ما زود تر از موعد میوه دهد و به ثمره برسد میتوانیم از درخت بالغ تر به نهال و درختی که هنوز میوه نمیدهد پیوند بزنیم.

پیوند دورگه ایی

از دیگر ویژگی هایی که برای پیوند زدن درختان میتوانیم به آن اشاره کنیم پیوند دورگه ایی است که، اگر بخواخهیم که درخت ما دو میوه یا یک میوه با دو نوع مختلف (به عنوان مثال پرتقال تامسون و پرتقال جنوب ) داشته باشیم میتوانیم درخت خود را پیوند بزنیم.

مستحکم کردن درختان ضعیف

یکی دیگر از زایی پیوند زدن مسحکم کردن درختان ضعیف است که به درستی ثمره نمیدهد و آن طور که باید میوه مورد نظر را تولید نکیند که میتوانیم برای تقویت درخت ضعیف از درختانی که به خوبی ثمره میدهند پیوند بزنیم.

مقاومت در برار آفات

در مناطقی که درختتان در فصل هایی از سال دچار آفت میشوند و همین دلیل آفات و بیماری سب مبیود که درختان به خوبی ثمره ندهند و بدرستی میوه یدهند مه در این موار میتوانید با پوند زدن درختان که مقاوم تر هستند در برار آفات و یا آفت و بیماری ندارند به درختی که دچار آفات شده است پیوند میزنند تا درختی که آفت آنرا فرا گرفته است  در برابر آفت و بیماری مقاوم شود و بدرستی میوه بدهد.

بهترین فصل های برای پیوند زدن درخت

بهترین زمان برای پیوند زدن درختان را میتوانیم فصل بهار و پاییز معرفی کنیم زیرا در فصل های زمستان به دلیل سرما بیش از حد پیوند زدن به خوبی به ثمره نمیشند و در فصل تابستان هم به دلیل گرمای بیش از حد و حرارت زیاد، گرما پیوندک را خشک میکند و نمیگزراد به ثمره بنشیند.

نحوه پیوند زدن درختان

در ادامه بهترین زمان دقیق و مناسب را برای پیوند زدن معرفی میکنیم.

بهترین زمان برای پیوند زدن درختان

در فصل بهار پس از بیدار شدن پایه و قبل از آنکه شیره نباتی درخت زیاد شود و بهترین زمان برای این کار در اواخر خرداد ماه  میباشد.

بهترین زیمان که بسیار باغبانان برای پیوند زدن دختان توصیه میشود پیوند پاییزه است.

زیرا در پیوند بهاربه علت نزیدک بودن به فصل تابستان و گرما و حرارت بیش از حد مانع بر ثمره دادن نشستن پیوندک میشود.

برای دانستن بهترین زمان پیوند درختان چه در فصل پائیز و چه در فصل بهار ابتدا با چاقو چند شیار بر روی پوست درختان اجد کنید و اگر پوست درختان براحتی از درخت جدا شد زمان مناسب برای پیوند زدن فرار رسیده است.

انواع پیوند درختان

پیوند درختان انواع بسیار زیادی دارد که هرکدام از این نوع پیوند ها ویژگی خاص خود را دارند که در ادامه انواع پیوند را برای شما معرفی میکنیم و برای شما نحوه پیوند زدن درختان در نوع لوله ایی که یکی از بهترین روش های پیوند زدن است را به طور کامل توضیح میدهیم.

  • پیوند لوله ایی
  • پیوند شکمی
  • پیوند قاشی
  • پیوند پلی
  • پیوند اسکنه
  • پیوند نیمانیم
  • پیوند تاجی
  • پیوند روپله و زیر پله
  • پیوندوصله ایی
  • پیوند شاخه ایی
  • پیوند زبانه ایی
  • پیوند زینی
  • پیوند مجاورتی

نحوه پیوند زدن درختان با روش لوله ایی

برای پیوند زدن به روش لوله ایی برای گرفتن پیوند، پوست درخت را به طول 2 سانتی متر به صورت استوانه ایی به وسیله یک چلقو 2 سر، به طوریئکه بر روی آن جوانه قرار داشته باشد جد کرده و برای آماده سازس پایه و محلی که میخواهید بر آن پیوند بزنید، پوست پایه را با همان چاقو دو سر جدا کنید.

نحوه پیوند زدن درختان

توجه داشته باید که اندازه پایه وقطر پایه دقیقا باید هم اندازه پیوندک باشد.

در مرحله بعد پیوندکی را که آماده کرده ایم و حامل جوانه است را بر روی پایه قرار میدهیم و آ«قدر میلغزانیم تا طول و قطر پیوندک و پایه یکی باشد.

برای پیوند زدن به این روش باید روی شاخه ها و یا پایه هایی که قطر آنها کمتر از 2 سانتی متر است انجام دهیم.

و برای ثمره دادن هم باید دقیقا طول پایه و پیوندک یک اندازه باشد.

نحوه پیوند زدن درختان

نحوه پیوند زدن درختان

بعد از انجام دادن تمام مراحل، در مرحل آخر مخلی که پیوند زدیم را با پلاستیک میپوشانیم.

پیوند لوله ایی دو نوع دارد که یکی از آنها پیوند لوله ایی در ابتداپایه میباشد و در نوع دیگر پیوند لوله ایی در وسط پایه قرار دارد.

کلام پایانی

در این مطلب مزایا و بهترین زمان برای پیوند زدن درختان را بررسی کردیم و همچنان نحوه پیوند زدن درختان بهع روش لوله ایی را آموزش داده ایم.

ایمدوارم این مطلب مورد توجه شما قرا گرفته باشد و برای شما مفید واقع شده باشد و با توجه با مطلب بتوانید درخت مورد نظر خود را پیوند بزنید.

 

 

کشاورزی و باغبانی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *