هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان چیست؟


هوشمند سازی ساختمان چیست؟ این یکی از سوالات کسانی است که اگر در فیلم ها دیده باشید که خانه و یا ساختمانی به صورت هوشمند از طریق تلفن همراه یا ریموت کنترل میشود برایستان پیش امده باشد.

در ادامه این مطلب میخواهیم در مورد هوشمند سازی ساختمان به طور کامل توضیحبدهیم و مزایای هوشمند اسزس اختمان را بیان کنیم.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

BMS (Building mangment system) یا هوشمند سازی ساختمان که Smart home  نیز معروف هستند به سخت افزار ها و نرم افزار هایی گفته میشود که برای کنترل یکپارچه تجهیزات ساختمان در نقاط مختلف منزل نصب میشود.

خانه های هوشمند و ساختمان هایی که هوشمند سازی شده اند بر کلیه فعالیت هایی که در ساختمان انجام میدهیم، دسترسی دارند که این فعالیت ها اعم از، کنترل ورود و خروج افراد، باز و بسته کردن درب، روشنایی و تنظیم نور منزل، کنترل سیستم های تهویه و منترل و دسترسی به سیستم های صوتی تصویری منزل میباشند.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

به طور ساده تر، وقتی که خانه ایی هوشمند سازی میشود میتوانیم در مواقعی که خارج از منزل خود هستیم از طریق تلفن همراه و یا ریموت منزل خود را کنترل کنیم.

به طور مثال اگر یا مان رفته باشد که درب پارکینگ منزل خود را ببندیم و از طریف تلفن هراهیی که داریم میتوانیم این کار را انجام دهیم.

هوشمند سازی ساختمان چه مزیتی دارد؟

هوشمند سازی منزل مزایای زیادی دارد که در ادامه این مطلب مزایای هوشمند سازی ساختمان ر برای شما بازگو میکنیم.

صرفه جویی در مقدار انرژی

در منازل و شاختمان های هوشمند مصرف انرژی ما کنترل میشود.

به طور مثال با وجود سنسور هایی که در منزل نصب شده است تور منزل ما بر اساس زمان هایی که هوا روشن تر است و یا هنگامی که خورشید غروب میکند خودش را بر اساس انها تنظیم میکند.

هومن  سازی منزل در مصرف انرژی های دیگر هم به این صورت میباشد.

بالا رفتن امنیت

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی ساختمان، بالا رفتن امنیت آن است.

در ساختمان های هوشمند میتوانید ورود افراد ناشناس را به شاختمان شناسایی کنید و یا در هنگامیکه خطر آتش سوزی منزل شمارا تهدید میکند، آب و گاز منزل شما به طور خودکار قطع میشود.

بالا رفتن رفاه ساکنین منزل

بالا رفتن رفاه ساکنین منزل از دیگر مزیت های هوشند سازی ساختمان میباشد،

به این صورت که در منازل هوشمند هنگامی که در طی روز در منزل ک کاری را انجام میدهید آن کار به طور خودکار شناسایی شده و قبل از آنکه بخواهید کار مورد نظر خود را انجام بدهید، به طور خودکار خودش شناسایی شده و دیگر شما لازم نیست کاری را انجام بدهید.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

به طور مثال هنگامی که شما در طی روز، در ساعت معینی تلوزیون را روشن میکنید و شبکه خاصی را مشاهده میکنید. در روز های بعدی هنگامی شما در آن ساعت به سراغ تلوزیون بروید قبل از اینکه بخواهید تلوزیون خود را روشن کنید و شبکه مورد نظر خود را تماشا کنیدف خود تلوزیون روشن شده و شبکه مورد نظر شما را نمایش میدهد.

کنترل از راه در

در منازل هوشمند شما به طور کامل از راه دور به تمام وسایل و اجزای منزل خود دسترسی دارید و میتوایند از طریق تلفن همراه خود وسایل و اجزای منزل خود، اعم از قطع  وصل کردن برق منزل، خاموش و روشن کردن اجاق کاز و وسایل صوتی و تصویری، باز و بسته کردن درب منزل و ….. کنترل کنید.

شناسایی تجهیزات معیوب و پر مصرف

یکی دیگر از مزیت های منازل هوشمند شناسایی تجهیزات معیوب و پر مصرف منزل است.

به طور مثال اگر لامپ منزل ما، بیش از مصرفش بالا باشد و سوختع باش و مشکل دار باشد ، از طریق پنلی که در اختیار دارید به شما هشدار میدهد که یکی از لامپ های منزل در حال سوختن است و یا بیش از حد مجار برق مصرف میکند که بای آنرا تعویض کنید.

چه سنسور هایی برای هوشمند سازی ساختمان به کار گرفته میشود؟

یکی از مهم ترین عوامل در هوشمند سازی ساختمان، سنسور هایی است که در آن ساختمان به کار گرفته شده است.

سنسور های مختلفی برای منازل هوشمند به کار گرفته میشود که در ادامه آنهارا بررسی میکنیم.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

سنسور های حرکتی

سنسور های حرکتی برای بالا بردن امنیت منازل استفاده میشوند.

از مزیت هاییی که سنسور های حرکتی دارند، کنترل، عبور مرور ساکنین ساختمان است که به واسطه این سنسور میتواند بفهمید چه کسانی در چه زمان هایی در ساختمان شما رفت و آمد دارد.

همچنین با وجود این سنسور میتوانید در هنگامی که خارج از منزل هستید متوجه این امر بشوید که آیا در منزل شما کسی رفت و آمد دارد یا خیر.

سنسور های نوری

با استفاده از این سنسور ها در مناز ل خود میتوانید انرژی برق منزل را کنترل کنید.

با وجود سنسور های نوری در منازل هوشمند، با توجه به میزان و شدت نور محیط، مقدار نور منزل شمارا تعیین میکند.

سنسور اعلام حریق

یکی دیگر از سنسور هایی که در ساختمان ها و منازل هوشمند استفاده میشود، سنسور اعلام حریق است و کاری که این سنسور انجام میدهد شناسایی دود، آتش و آتش سوزی در ساختمان است که به شما اعلام میکند که در کدام نقطه منزل شما امکان آتش سوزی است.

سنسور کنترل دما

وظیفه این سنسور در منازل و ساختمان های هوشمند، تنظیممیزان دمای منزل شما بر اساس شرایط آب و هوایی است.

به طور مثال در روز هایی که سرد است این سنسور با استفاده از قدرت دما شناسی خود میزان دما شما را به اندازه ایی میرساند که دیگر احساس گرما نکنیدو تمام نقاط منزل را به یک اندازه گرم و یا سرد میکند که این یکی از مزیت های این سنسور است.

سنسور تهویه مطبوع

همه در سرویس های بهداشتی خود از تهویه و یا فن استفاده میکینم و آنهارا با استفاده از کلید که برای آنها تهیه شده است خاموش و روشن میکنیم.

اما با وجود سنسور تهویه مطبوع دیگر نیاز به روشن و خاموش کردن دستی نداریم و سنسور خود در صورت بروز بو هوای نامطبوع فن را روشن میکند.

انواع پروتکل های هوشمند سازی ساختمان

برای هوشمند سازی ساختمان ها و منازل از پروتکل های متفاوتی استفاده میکنند که به دو دسته با سیم و بی سیم تقسیم میشود میشود که پروتکل های zig-bee  و Z-Waze   مهم ترین پروتکل های بی سیم بی المللی هستند.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

در ادامه به بررسی مهم ترین پروتکل های هوشمند سازی ساختمان میپردازیم.

KNX

از پر طرفدار ترین پروتکل هاییی است برای هوشمند سازی منازل استفاده میشود پروتکل KNX است.

با استفاده از کلید هایی ادر این پروتکل اسنتفاده میشود، نصب آن طبق استاندارد های اروپا و آمریکا انجام میشود.

از دیگر ویژگی های این پروتکل امنیت شبکه آن است که در آن عبور کابل شبکه از کنار کابل قدرت وجود دارد.

با استفاده از این پروتکل نیوز کمی به سیسم وارد میشود و امکان کنترل رظوبیت دما، کنزل مصرف جریان الکتریکی و سیستم سرمایش و گرمایش وجود دارد.

X10

پروتکل x10  از دیگر پروتکل های بی سیم هوشمند سازی ساختمان است که از اصلی ترین ویژگی های آن ارسال فرمان های کنترلی از طریق شبکه تغذیه به برق شهری است.

از دیگر ویزگی های کامل این پروتکل، هزینه کم برای توسعه کامل سیستم است.

Mode bus

پروتکل mode bus   توسعه یافته شده جهت کاربرد های صنعتی میباشد.

از ویژگی های خوبی که این پروتکل دارد این است که به صورت رایگان منتشر میشود.

ساده بودن قابلیت گسترش و توسعه آن از ویژگی های دیگر این پروتکل است.

Zig bee

برای فاصله هی کم در ارتباط بی سیم از استاندار zig-bee  استفاده میشود.

از ویژگی های بارزی که این پروتکل دارد مصرف پایین انرژی، برای ارتباط بین دستگاه های الکتریکی است.

z-wave

همانطور که به آن اشاره کردیم این پروتگل جزو مهم ترین پروتکل های بی اللملی در ارتباط بی سیم برای هوشمند سازی ساختمان میباشد.

یکی دیگر از ویژگی های این پروتکل این است که دیگر نیازی به تغییر سیم کشی ساختمان نداریم.

هزینه های هوشمند سازی ساختمان

هزینه های هوشمند سازی ساختمان به عوامل های مختلفی بستگی دارد.

نوع تجهیزات ، باسیم بودن ، بی سیم بودن، سلیقه و نیاز مشتری، متراژ ساختمان و برند های تولید کننده جهیزات بر هزینه های هوشمند سازی ساختمان تاثیر دارد.

برای هوشمند سازی یک منزل با تجهیزات رده پایین و متوسط با امکانت کم با مبلغی حدود 50 ملیون تومان میتوانید منزل خود راهوشمند کنید.

کلام پایانی

در این مطلب به این سوال که هوشمند سازی ساختمان چیست پاسخ کامل داده ایم ایم و تمام سوالاتی که در مورد هوشمند سازی ساختمان نیز پیش می آید را برایتان پاسخ داده ایم.

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید.

تکنولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *